Waarom een app niet altijd verstandig is
Het lijkt de laatste jaren een absolute must wil je als ondernemer er bij horen: een mobile app. Toch is de applicatie niet altijd een heilige graal onder de marketingtools. Vijf redenen waarom een eigen app (laten) bouwen (nog) niet verstandig is.
De no-no's van een eigen app
Naar schatting verschijnen er dagelijks meer dan tienduizend nieuwe mobiele applicaties in de verschillende app-stores. Een flink deel daarvan zijn afkomstig van bedrijven en merken die de app zien als ultieme marketingtool om vooral de jongere doelgroep te bereiken. Je zou dus kunnen zeggen: een app laten bouwen is tegenwoordig een must.
Dat is absoluut te kort door de bocht. Er zijn flink wat redenen aan te dragen waarom je nog even moet wachten met een eigen app. We noemen er drie.
Te weinig klanten
Leuk hoor, zo'n supervette app van jouw onderneming in de appstore. Alleen jammer dat er nog amper mensen zijn die jouw bedrijf, merk of product kennen. Bouw niet eerst een app, maar bouw aan een gezonde (potentiele) klantenkring.
Een mooi idee, maar…
Onderschat dit niet: misschien heb je een geniaal idee voor het bouwen van een app. Maar hoe werkt het in de praktijk en hoe ingewikkeld is het om de app te bouwen? En niet onbelangrijk: welk prijskaartje hangt aan jouw lumineuze idee? Kortom, investeer eerst tijd in de research naar de haalbaarheid van jouw app. Geduld is in dit geval een schone zaak.
En dan de pr voor je app
Na veel bloed, zweet en euro's is ie er: de app. Hij staat digitaal te blinken in de appstore. Gefeliciteerd! Maar hoe weet jouw doelgroep dat het ding überhaupt bestaat? Marketing! Reclame voor de app! Ook daar is budget voor nodig. Plus een juiste strategie. Oeps…