Geld terug met je pinpas
Met retourpinnen krijgen consumenten die een aankoop terugbrengen naar de winkel het geld rechtstreeks teruggestort op hun rekening. Het is alleen mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard betaald is. Daarbij maakt het niet uit bij welke bank de consument bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier een retourpintransactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening.
Veilig en handig
De drie banken ABN AMRO, ING en Rabobank bieden deze dienst aan. De verwachting is dat winkeliers in het komende jaar retourpinnen steeds vaker gaan aanbieden aan hun klanten. Zo wordt het gebruik van contant geld verminderd. De winkelier hoeft niet langer grote voorraden contact geld aan te houden en de consument hoeft niet met cash over straat. Dit is volgens Detailhandel Nederland veiliger en handiger voor zowel consumenten als winkeliers.
In april werd retourpinnen al door de Rabobank aangeboden aan winkeliers die klant zijn bij de bank. Maar vanaf nu bieden ABN AMRO en ING het dus ook aan.