Retourpinnen nu ook in Nederland mogelijk
Het is natuurlijk wel zo veilig: alle betalingen via de pinpas laten verlopen en zo min mogelijk contact geld in de la hebben. Ondernemers die al het ‘pin only’-concept doorvoerden, konden echter nog niet al het fysieke geld de deur uit doen. Een ontevreden klant moest immers wel geld kunnen krijgen wanneer zij een artikel terugbrachten.
Met de introductie van Rabobank Retourpinnen hoeft dat niet meer: winkeliers kunnen het geld nu via hun huidige betaalterminaal gemakkelijk terugstorten op de rekening van de consument. Hoewel Rabobank aanbieder is van deze dienst, hoeven klanten niet per se bij deze bank een betaalrekening te hebben; het retourpinnen werkt met elke bank. Wel moeten zij hun aankoop hebben gedaan met pinpas of creditcard.
Wens van de detailhandel
‘Met Retourpinnen komen banken tegemoet aan een al langer geuite wens van de detailhandel’, zegt Fred van Pouderoijen, manager Zakelijk Betalen van Rabobank. ‘Het is efficiënter en veiliger voor de ondernemer, maar zeker ook voor de consument. Er zijn steeds meer klanten die het niet prettig vinden om het geld dat zij na ruil of borg retour krijgen cash te ontvangen.’
Primeur voor Score
In de tachtig vestigingen van Score is de dienst nu als eerste beschikbaar. Olaf Zwijnenburg, commercieel directeur van Score Group, is blij met de nieuwe mogelijkheid: ‘Door de mogelijkheid die wij hebben om Retourpinnen te kunnen aanbieden, is er minder contant geld in onze winkels aanwezig en bieden we onze klanten toch een optimale keuze.’
Om Rabobank Retourpinnen te gebruiken dien je in het bezit te zijn van een Rabo Europees Pincontract. Een nieuwe betaalterminal hoef je niet aan te schaffen, wel zal je even langs de bank moeten om de benodigde software te krijgen. Ondernemers die met andere banken zaken doen moeten nog even wachten. De verwachting is wel dat ook ABN AMRO en ING dit jaar nog eenzelfde dienst uitrollen.