Working Smarter doe je met de juiste cultuur en samenwerking
Eind 2017 vertelde Teamleader-CEO Jeroen de Wit uitgebreid over zijn plannen met zijn succesvolle onderneming. Tijdens Work Smarter, het jaarlijkse evenement voor ondernemers van CRM-aanbieder Teamleader, spraken we hem samen met investeerder Duco Sickinghe, managing partner van Fortino Capital, nog een keer. Hoe staan de zaken er nu voor? We vermoeden dat het een optimistisch verhaal gaat worden en dat blijkt ook zo.
'Er is veel veranderd sinds we elkaar de laatste keer spraken. Het gaat altijd hard met Teamleader (midden op de foto onder)', vertelt Jeroen. 'Het aantal integraties van Teamleader Marketplace is sinds het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Een gemiddelde klant gebruikt momenteel ongeveer vijf integraties. Dat is een flinke groei ten opzichte van vorig jaar', aldus de CEO. 'Wanneer we naar het bedrijf Teamleader kijken zie je dat we het management hebben uitgebreid met een nieuwe CCO en CFO. De CFO is Marc Zinnemers, een Nederlander. Hij helpt ons met de duurzame groei die we doormaken. CCO Itay Haber komt van Google en houdt zich bezig met de marketing- en saleskant van Teamleader.'
Met het juiste product en dito management kan de CRM-specialist nog beter schakelen en de klant nog beter van dienst te zijn in de vorm van een multi-lokale strategie in zes landen. In al die zes markten is Teamleader steeds relevanter, aldus Jeroen. Mede dankzij de investering van Fortino Capital. Managing partner Duco Sickinghe (links op de foto boven). 'We willen met Fortino Capital Teamleader ondersteunen waar zij het willen.
Belangrijk is dat een bedrijf op zijn eigen poten staat. Teamleader zit nu in de fase dat het niet alleen groeit wat betreft klanten en omzet, maar ook qua organisatie. Mijn betrokkenheid is die in de vorm van lid van de board, en in die functie praten we regelmatig over de hoofdlijnen van het beleid en we bieden een blik van buitenaf op Teamleader. We bespreken de zaken die ons opvallen, dat doen we met alle leden waaruit de Raad van Commissarissen bestaat. Zo dragen we met ons allen bij aan het succes van de onderneming!'
Unieke en waardevolle propositie
'Waarom wij destijds voor Teamleader hebben gekozen? Dat ligt aan het slimme product achter Teamleader en aan hoe Jeroen dat heeft opgezet. Teamleader had in het begin nog zonder enige vorm van financiering al zeer vroeg klanten dankzij een volledig product. Succes en groei was er direct en dat met een team dat bestond uit minder dan tien mensen. Alles met een eenvoudig USP, voor weinig geld en met een unieke en waardevolle propositie. Voor ons waren dat de juiste argumenten om te investeren in Teamleader', legt Duco uit. 'Dat in combinatie met de cultuur van het bedrijf. Eat culture for breakfast! Dat maakt het verschil. Dankzij die cultuur kan Teamleader mooi groeien binnen de Benelux en in West-Europa. Daardoor kan men in de toekomst ook dingen gaan doen die voor andere bedrijven misschien een stuk moeilijker zijn.'
Direct bewijs van de succescultuur waar het gehele team centraal staat is er in de vorm van Work Smarter, het event waar het interview plaatsvindt. 'We zijn hier in Utrecht om te luisteren naar was onze Nederlandse werknemers en klanten willen. Samenwerking is cruciaal en komt ons allemaal ten goede. En dan hebben we het over de interne en de externe samenwerking. Die zijn even belangrijk', verduidelijkt Jeroen.
Samenwerking betekent voor Teamleader ook informatie en adviezen delen met startende MKB'ers die nu staan waar het CRM-platform een vier-, vijftal jaar geleden stond. Dat gebeurde letterlijk tijdens Work Smarter, waar jonge ondernemers een podium kregen om hun verhaal en ambities te delen met de bezoekers in de Fabrique in Utrecht. Jeroen: 'Verder zie je ook dat ondernemers op zoek zijn naar plekken om te netwerken. Het leuke aan dit event is de combinatie van het contact dat je enerzijds hebt met de partners en anderzijds met de gelijkgezinden. Op die manier inspireren we elkaar op een prachtige manier.'
Luister naar je klant
'Weet je wat ik zo mooi vind? Teamleader heeft een manier gevonden om direct bij de MKB'er te komen. Men weet perfect de toon van de ondernemer aan te slaan. Teamleader appelleert aan wat er onder de ondernemers leeft. Dat gaat over veel meer dan alleen het neerzetten van een softwareproduct', aldus Duco. 'Twee jaar terug zei Jeroen tegen mij dat hij niet zo zeer gaat voor een product dat alles kan, maar dat het een gateway moet zijn naar de wereld voor de MKB-ondernemer. Een zeer mooie klantfocus als je het mij vraagt.'
Jeroen: 'Uiteindelijk gaat het erom dat je luistert naar de klant. Je probeert niet enkel software te verkopen, maar zoekt samen naar een oplossing op maat. De klant moet de kracht van Teamleader ervaren. Dat is enorm belangrijk. We helpen uiteindelijk elkaar en op die manier willen we met het platform nog relevanter worden. Een sterkere positie bouwen met een sterk team.'