Wedden, twitteren en groeps-appen: zo beleven voetbalfans een EK anno 2024
Het is dit jaar 36 jaar geleden dat het Nederlands elftal aantrad op het EK in Duitsland – en dat toernooi op zijn naam zette, zoals bij menig voetballiefhebber in het geheugen gegrift staat. Alleen beleefden we dat voetbalfeest totaal anders, zonder internet. Via de digitale snelweg wordt er nu negentig minuten lang gecommuniceerd en gewed dat het een lieve lust is. Een aantal voorbeelden ter illustratie.
Last minute inzetten op wedstrijdfeitjes vs wedden op de uitslag met een formuliertje
In die mooie zomer van ‘88 vierden sommige voetbalfans de Oranjewinst dubbel: het heuglijke feit dat ‘we’ eindelijk een prijs hadden gewonnen en het bedrag dat zij binnensleepten door in te zetten op een zege op Sovjet-Unie. Dat gebeurde toen door een van de drie mogelijke uitslagen aan te vinken op een formuliertje van destijds de enige aanbieder van voetbalwedschappen: Toto. Nu zijn dat er veel meer, zoals bijvoorbeeld Betmgm Nederland, en wordt er online tevens gewed op andere wedstrijdfeitjes. Zoals gele en rode kaarten en doelpunten voor rust.
Spelers en hun marktwaarde onder een vergrootglas
Het internet biedt een onuitputtelijke bron van statistieken, data en andere informatie die van pas komt bij het voetbalwedden. Wie daarnaar op zoek gaat, komt nog veel meer informatie tegen, zoals de geschatte huidige transferwaarde van spelers, hun meest recente prestaties, geruchten over een overstap naar een andere club en nog veel meer. Wanneer het EK straks in gang wordt gezet, ligt elke deelnemende speler onder een vergrootglas omdat er in de zomer veel van club wordt gewisseld: de transferwindow heet dat, in voetbaljargon.
Voetbal-appgroepen: stadionbezoekers bovenaan de pikorde
Welke voetbalfan zit er niet in een appgroep waar het louter over hun favoriete spelletje gaat? Tijdens wedstrijden wordt er onophoudelijk gediscussieerd over wat er op het veld gebeurt. Met name de thuisblijvers doen dit. Degene die in een stadion aanwezig is en een fotootje in de groep plaatst, kan steevast op goedkeurende emoji’s rekenen. In de pikorde staan zij die ‘erbij’ zijn doorgaans boven de anderen.
‘Ik zit hier, Ma’: het spandoek als enige communicatiemiddel
Die finale in 1988 werd vooraf ontsierd door beelden van Duitse supporters die hun tickets voor het stadion verkochten tegen woekerprijzen: hun Mannschaft lag er immers al uit dankzij diezelfde Nederlanders. Omstanders jouwden de zwarthandelaren uit en scandeerden “profiteur, profiteur!” De Beierse stad werd overspoeld door oranjesupporters die op de bonnefooi de auto hadden gepakt. Lang niet allemaal bemachtigden ze een kaartje. De gelukkigen die in het Olympia Stadion plaatsnamen, hadden als enige manier van communiceren met het thuisfront hun spandoeken. Teksten als ‘Ik zit hier, ma’ doen oubollig aan tegenover de snelheid waarmee nu een selfie vanuit een supporters vak wordt verstuurd.