Wat heeft de Hyundai i30 N te bieden?

Wat heeft de Hyundai i30 N te bieden?

Redactie Baaz

Het eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks is daar: gebouwd om maximaal rijplezier te bieden bij dagelijks gebruik én op het circuit.

De Hyundai i30 N is geboren in het test- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, en klaargestoomd op de beruchte Nürburgring, waar het Europese testcentrum van Hyundai gevestigd is. De ‘hot’ hatch profiteert tevens van de kennis en ervaring uit het WRC kampioenschap waar Hyundai Motosport sinds 2014 aan deelneemt. De Hyundai i30 N is verkrijgbaar voor een zeer concurrerende prijs vanaf € 39.995,-.

De Hyundai i30 N is verkrijgbaar vanaf € 39.995,-. Voor dit bedrag is de Hyundai i30 N1 standaard voorzien van een modern touchscreen navigatiesysteem, Apple CarPlay, automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, DAB+ én privacy glass.

Hyundai biedt daarnaast een luxe N2-versie en een versie met een Performance Pack. De luxe versie biedt alcantara lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen voor bestuurder en passagier (met memoryfunctie voor bestuurdersstoel), elektrisch bedienbare lendensteunen (passagiersstoel), verwarmbare voorstoelen, zitvlakverlenging stoelen, een verwarmbaar stuurwiel en draadloos opladen van de smartphone. De N2 heeft een meerprijs van € 2.500,- en komt daarmee op een rijklaarprijs van € 42.495,-.

Performance Pack Hyundai

De N1 en de N2 zijn uit te breiden met het zeer aantrekkelijke Performance Pack, dat volgende zaken omvat: upgrade van 250 naar 275 pk (koppel stijgt van 353 naar 378 Nm in de overboost), 19-inch lichtmetalen velgen, special N Pirelli-banden, 18-inch remschijven voor (17 inch standaard), 17-inch remschijven achter (16 inch standaard), een elektronisch geregeld slipdifferentieel, een variabel uitlaatsysteem en een Rear Stiffness Bar die de bodystijfheid vergroot.

De hoge mate van grip en tractie in bochten is mede te danken aan het elektronisch geregelde differentieel. Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de Hyundai i30 N scherper instuurt. Het differentieel verhoogt de maximale bochtensnelheid. Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter laten klinken dankzij het uitlaatsysteem met ingebouwde kleppen. De meerprijs van het Performance Pack is € 3.000,-.

​​​​​​​Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter laten klinken dankzij het uitlaatsysteem met ingebouwde kleppen.

N Grin Control System: vijf rijmodi

De bestuurder van de Hyundai i30 N kan kiezen uit vijf rijmodi in het N Grin Control System: Eco, Normal, Sport, N en N Custom, te activeren via twee knoppen op het stuurwiel. De rijstanden veranderen het rijkarakter van de Hyundai i30 N door de motor, de dempers, de ESC, het N Corner Carving Differential, het motorgeluid, de besturing en de mate van automatisch tussengas bij terugschakelen aan te passen aan de gekozen rijmodus.

In de rijmodus N Custom kunnen die componenten en systemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld in de standen Eco, Normal, Sport en Sport+, zodat het rijgedrag van de Hyundai i30 N geheel naar persoonlijke smaak is te configureren.

2,0-liter turbomotor

De Hyundai i30 N wordt aangedreven door een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbobenzinemotor, die beschikbaar is in twee vermogensvarianten. Behalve de versie met 184 kW (250 pk, gecombineerd brandstofverbruik 7,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 159 g/km) is er ook een Performance-variant met 202 kW (275 pk, gecombineerd brandstofverbruik 7,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 163 g/km). 

Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/u. De overboost-functie, die actief is als het maximumkoppel is bereikt, verhoogt het koppel tot 378 Nm. De Hyundai i30 N accelereert in 6,4 seconden* van 0-100 km/u, terwijl de versie met Performance Package diezelfde sprint in slechts 6,1 seconden voltooit.

De turbomotor stuurt de aandrijfkrachten via een handbediende zesversnellingsbak naar de voorwielen en staat garant voor een zeer direct respons en een lineaire vermogensafgifte dankzij de onmiddellijk reagerende turbocompressor bij lage toerentallen.

Wanneer de Hyundai i30 N is uitgerust met het Performance Pack, is hij ook voorzien van 19-inch wielen met Pirelli P-Zero-banden, rode N-remklauwen, grotere remschijven (18 inch vóór, 17 inch achter), het N Corner Carving Differential en het actieve uitlaatsysteem voor optimale prestaties op het circuit.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie