Waarom mislukken al die IT-projecten?
Uit een vorig jaar verschenen onderzoek van Ernst & Young blijkt dat maar liefst zestig procent van de IT-projecten die de afgelopen twee jaar zijn gestart, gedeeltelijk of volledig zijn gestrand. De cijfers van Ernst & Young liegen er niet om. Tien procent van de projecten faalde volledig, terwijl de helft gedeeltelijk misliep. Samen is dat zestig procent en dat zijn, op zijn zachtst gezegd, schrikbarende cijfers. Projecten mislukten faliekant of deels om verschillende redenen. Meer dan een kwart (27 procent) voldeed niet aan de verwachtingen en overschreed de tijdsplanning. Bij 16 procent rezen de kosten de pan uit.
Ongrijpbaar fenonomeen
Op tijd een IT-project opleveren, het budget niet overschrijden en daarbij ook nog eens voldoen aan de vereiste kwaliteit, het blijkt vier decennia na de introductie van IT nog steeds een onhaalbare kaart. De praktijk wijst uit dat veel projecten uitlopen, vele malen meer kosten en niet het gewenste resultaat opleveren. Een ongrijpbaar fenomeen en de vraag die automatisch rijst is: waarom?
Er zijn voldoende goede projectmanagementaanpakken ontwikkeld, zoals Prince II, er zijn verschillende kwaliteitsmechanismen als CMM en ISO geïntroduceerd en kostenbewaking wordt ook steeds beter ondersteund. En ook het aantal gecertificeerde projectmanagers neemt hals over kop toe omdat de markt hierom vraagt.
Waarom zijn we dan nog steeds niet in staat om projecten fatsoenlijk op te leveren? In de bouwwereld, waar zoveel aan gerefereerd wordt, is men hier toch ook toe in staat? Daar lukt het in elk geval aanzienlijk beter. Wat kunnen zij wat de IT niet kan?