Vier tips voor een optimale klantvriendelijkheid
1. Waardeer de tijd van je klant
Je klant heeft een druk leven. Houd dat in gedachten, vooral wanneer je als bedrijf zelf contact opneemt. Nodig je klant uit om een ander tijdstip voor te stellen of voor contact via e-mail of chat te kiezen. Deze benadering geeft de klant enige controle over het tijdstip waarop je zijn of haar leven binnendringt.
LEES OOK: Online platformen: dé Da Vinci uitvinding van het digitale tijdperk
2. Denk mee met je klant
Uiteraard denk je mee met klanten over de aanschaf van je producten of diensten. Doe dat ook als het niet direct over verkoop gaat. Organiseer je bijvoorbeeld een bedrijfsrondleiding of een congres, zorg dan dat klanten aantekeningen kunnen maken door hen te voorzien van schrijfblokken en notitieboekjes. Dat zullen je bezoekers zeker kunnen waarderen. Hélemaal als je er een pen bij geeft.
3. Zorg voor een persoonlijke touch
Als je (klantenservice)medewerker of jijzelf met een nieuwe klant praat, leer dan zijn of haar naam kennen en gebruik deze herhaaldelijk tijdens het gesprek. Om te laten zien dat je luistert, noem je ook iets wat een klant eerder heeft gezegd. Klanten zullen dit op prijs stellen en zodoende positief over je bedrijf spreken. In dit artikel vind je nog meer tips om te luisteren naar klanten.
4. Gebruik positieve taal in reacties
Bij klantgerichtheid draait alles om hoe je dingen brengt. Zelfs als je slecht nieuws brengt, is er een manier om dit zó te brengen dat klanten rustig blijven of snel kalmeren. Stel dat je een product of dienst niet kan leveren. Geef dan aan wanneer dit weer beschikbaar is en vraag of de klant wil dat je contact opneemt zodra het weer geleverd kan worden.