Veilig incidenten melding voor ZZP’ers in de zorg
De afgelopen tien jaar is het aantal ZZP’ers in de zorg met 85% toegenomen. Steeds meer zorgverleners kiezen ervoor om in plaats van via een baas zelfstandig als hulpverlener aan de slag te gaan. Vanuit verschillende opzichten heeft dit zijn voordelen maar vanzelfsprekend komt hier ook extra veel bij kijken. Zo is 1 van de belangrijkste onderdelen om jezelf als zelfstandig hulpverlener goed te verzekeren en te weten bij wie je terecht kan wanneer het bijvoorbeeld gaat over de patiëntveiligheid in de zorg.
Verantwoordelijkheid als ZZP’er
Als ZZP’er in de zorg heb je in principe dezelfde verantwoordelijkheden als wanneer je onder een baas werkt. Echter is het verschil dat daar waar jij nu zelf de eindverantwoordelijkheid draagt, deze normaal gezien door jouw baas wordt gedragen. Het is dus belangrijk om van alle details goed op te hoogte te zijn wanneer het aankomt op de afhandeling van zaken en het eventueel ondernemen van stappen wanneer dit nodig is. Een voorbeeld is incidentmelding zorg. Wanneer, waar en hoe maak je deze als ZZP’er? Welke afwegingen maak je en welke handelingen ga je uitvoeren? Het kan helpen om je als ZZP’er aan te sluiten bij een beroepsvereniging om bijvoorbeeld dit soort zaken te kunnen bespreken met andere, zelfstandige zorgverlener collega’s.
Geen risico’s
Beter te veel informatie, dan te weinig. Dit geldt voor alle zaken waar jij in je verantwoordelijkheid als ZZP’er mee te maken krijgt en over de cliënten zelf waarmee je werkt. Ook zo bewaar je de patiëntveiligheid in de zorg. Misschien werk je wel samen met andere zorginstellingen die allemaal een eigen protocol van incidentmelding en/of veiligheidsafspraken kunnen hebben. Zelfs wanneer deze op elkaar lijken en je hier al jaren ervaring mee hebt, is het belangrijk om je hier per nieuwe cliënt en/of organisatie even opnieuw in te blijven verdiepen. Zowel voor de cliënt als voor jou zelf als ZZP’er is het absoluut niet verstandig om hier enig risico in te nemen. Lees en informeer je dus steeds opnieuw goed in!
Bijscholing en de beroepscode
Tot slot is het algemeen bekend dat er, vooral de laatste jaren, op steeds kortere termijn van alles veranderd in de zorg wanneer het aankomt op het stukje financiën, aanmelding en de wegen die moeten worden bewandeld wanneer er met een cliënt aan de slag wordt gegaan. Ook kunnen de protocollen en de wijze van benadering van een cliënt (denk aan de beroepscode) steeds een beetje anders vorm krijgen. Om hier als ZZP’er up to date over te blijven en jezelf goed in te dekken bij bijvoorbeeld een SKJ (kwaliteitsregister voor jeugd- en gezin) kan het helpend zijn om ieder jaar tot twee jaar een (korte) bijscholing te volgen. Uiteindelijk staat er als zorghulpverlener 1 ding voorop en dat is een veilige ontwikkeling van zowel jou als ZZP’er als de cliënt!