Topomzetten in de detailhandel
De verkopen (volume) waren 3,5 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerden een hogere omzet. Daarnaast is online bijna 25 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet ruim 7 procent hoger dan in november 2015, meldt het CBS.
Omzetstijging non-foodsector
De omzet van de winkels in non-food groeide met 4,1 procent. De verkopen waren 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Net als in oktober is vooral de omzet van kleding- en, doe-het-zelfwinkels en winkels in keukens en vloeren fors gegroeid. Ook de omzet van drogisterijen en parfumerieën, winkels in meubels en huishoudartikelen en winkels in recreatie-artikelen was opnieuw hoger dan een jaar eerder.
De omzet van de fysieke winkels in consumentenelektronica krimpt daarentegen al 16 maanden achter elkaar. Ook de winkels in schoenen en lederwaren kampten in november met omzetverlies.
Online omzet detailhandel groeit fors
De online omzet groeide in november met 24,5 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 22,9 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.
De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 26,6 procent.