Te weinig concurrentie op kredietmarkt voor mkb’ers
De Autoriteit Consument & Markt stelt in een vandaag verschenen rapport dat het aantal financiers voor mkb-kredieten tekort schiet en dat er tussen banken, de grootste geldschieters, te weinig concurrentie is.
Vooral de grootbanken, ABN AMRO, ING en Rabobank, concurreren onderling te weinig op prijs volgens marktwaakhond ACM. Deze banken maken ook meer winst op kredieten voor het mkb dan enkele jaren geleden. Door dit gebrek aan concurrentie worden volgens de ACM de financieringskosten hoger, de dienstverlening slechter en blijft innovatie uit. Daarnaast zijn volgens de waakhond de toetredingsdrempels tot de financieringsmarkt te hoog, waardoor nieuwe partijen geen kans hebben om toe te treden tot deze markt.
Meer inzicht in de kosten
Om het makkelijker te maken voor nieuwe spelers om de financieringsmarkt te betreden moeten er volgens de ACM-studie minder zware regels gelden. Om het risico van ‘stilzwijgende coördinatie’ te beperken moeten banken hun tariefstructuur transparanter maken, zodat het makkelijker wordt om te zien welke kosten er in rekening worden gebracht. Gebeurt dit niet, dan bestaat het risico dat de banken hun basisrentes op elkaar af gaan stemmen, waardoor er voor ondernemers te weinig motivering is om op zoek te gaan naar een voordeliger krediet.
Onvolledig beeld
In een reactie op het rapport laat ING weten dat het beeld dat het ACM-rapport schetst van de financieringsmarkt onvolledig is. Volgens de bank zijn de daadwerkelijke winstmarges op mkb-leningen negatief en dekken deze de risico’s die de banken lopen niet. Daarnaast wijst de bank erop dat de toetredingsdrempels niet de oorzaak zijn van het gebrek aan concurrentie, maar de lage winstgevendheid van het mkb zelf. Het risico op ‘stilzwijgende coördinatie’ zoals het ACM-rapport dit noemt, plaatst banken volgens ING ‘onnodig in een negatief daglicht’.
Overigens komen er wel degelijk nieuwe financieringsmogelijkheden voor het mkb bij. Baaz sprak begin dit jaar nog met een van de oprichters van Spotcap, een financieringsplatform voor mkb’ers die tot honderdduizend euro krediet nodig hebben. Ook wordt crowdfunding voor kleine bedrijven steeds populairder. Toch zijn mkb’ers wanneer ze een groter bedrag nodig hebben vaak nog afhankelijk van de banken.