Stocklife, Gobanna, De Kroepoekfabriek en Infinitea houden het hoofd omhoog

Stocklife, Gobanna, De Kroepoekfabriek en Infinitea houden het hoofd omhoog

Redactie Baaz

Op basis van honderden inschrijvingen selecteerde Exact vier ondernemingen voor het tweede jaargang van De Uitdaging. In het traject wordt de selectie een jaar lang ondersteund bij het confronteren van hun grootste bedrijfsuitdagingen. De ondernemers komen periodiek bij elkaar voor cursussen, ontvangen consult van een aangewezen expert en maken gratis gebruik van de bedrijfssoftware van Exact. Omdat hun uitdagingen niet anders zijn dan de obstakels waar jij - en 2,4 miljoen Nederlandse ondernemers met jou - dagelijks tegenaan loopt, volgt Baaz het traject op de voet. Niet om over een paar maanden vier succesverhalen te kunnen mededelen, maar om de stappen die daaraan voorafgaan in kaart te brengen.

Deelnemers Leon van den Elsen (Stocklife), Richard Van Leeuwen (Gobanna), Odair Mosso Brito (De Kroepoekfabriek), Siyun Chang (InfiniTea) durven zichzelf bloot te stellen. Zij gingen begin 2020 aan de slag, na geselecteerd te worden op basis van een bijzonder persoonlijke motivatie. Nog geen maand na de kick-off, waarbij de ondernemers elkaar en hun aangewezen experts ontmoetten, schudde de coronacrisis het bedrijfsleven op. Een ieder werd geraakt, en tot op heden getoetst.

Hoewel het thuiswerkadvies op het moment van schrijven volop geldt, kwamen de ondernemers onlangs bijeen. Niet lijfelijk, maar digitaal. Op de Discovery Day, één van de kernbijeenkomsten van het project, zagen de deelnemers elkaar voor het eerst sinds de crisis zich aandeed. Vorig jaar vond de trainingsdag plaats bij startup-incubator YES!Delft. Dit jaar, onder leiding van dagvoorzitter Lija Groenewoud van Vliet, in een videoconference. Dat deerde de aanwezigen niet. Zij, stuk voor stuk door de crisis geraakt, klonken gemotiveerd als altijd.

Bovenop een inzichtvolle kennismaking met het Business Model Canvas bood de dag ons een kans om de deelnemers te spreken. Hoe de crisis hen heeft geraakt; hoe zij alsnog het hoofd omhoog houden en waar zij staan bij de aanpak van de oorspronkelijke uitdagingen? Aan het woord: Leon van den Elsen, Odair Mosso Brito, Richard van Leeuwen en Siyun Chang.

Stocklife

Leon van den Elsen, Blue-Manager bij Stocklife, bouwt samen met zijn team aan een online veilingsite voor aanbieders en kopers van restvoorraden. De restvoorraden die op het platform beschikbaar zijn, kunnen uit allerlei productgroepen bestaan: denk aan kantoorartikelen, maar evengoed diepvriesvoeding. Hetgeen dat normaliter wordt afgedankt, bijvoorbeeld omdat de logistieke kosten niet opwegen tegen de verkoopwaarde, is op Stocklife welkom. Stocklife ontzorgt aanbieders en kopers dan ook van transport, wat resulteert in een topconcept.

Dat topconcept moest met ingang van de coronacrisis plaatsmaken voor iets nieuws. Waar Leon aanvankelijk meer kopers en gebruikers voor Stocklife wilde aantrekken, wordt hij momenteel genoodzaakt om van dag op dag te overleven. ‘We zijn 180 graden omgedraaid’, vertelt Leon. ‘Mede omdat iedereen vanuit huis werkt bieden bedrijven minder restvoorraden aan. Vandaar zijn we ons gaan richten op medische beschermingsmiddelen, waaronder schorten en mondkapjes voor zorginstellingen. Dat is misschien niet de formule van Stocklife, maar wel de formule om overeind te blijven.’

En overeind blijven, benadrukt Leon, is bijzonder moeilijk. Onzekere tijden gaan per definitie met verhoogde stress gepaard. Komt jouw organisatie nadrukkelijk onder de maatregelen te leiden, dan vraagt dat om een bewonderenswaardige dosis initiatief. Zowel persoonlijk als professioneel doet Leon er alles aan om het hoofd boven water te houden. ‘Als onderdeel van Miracle Morning sport ik meer dan ooit. Deze richtlijn helpt bij het verbeteren van je kwaliteit van leven en draait om routine. Je staat ‘s ochtends vroeg op en leest, sport, schrijft en mediteert. Dat heeft mijn leven gered. Discipline wordt gevraagd, wat natuurlijk niet altijd lukt. Maar houd je vol, dan wordt het een gewoonte.’

‘Bovendien schrijf ik dagelijks alles wat ik heb gedaan op een A4’tje. Het doel daarvan is niet zozeer om hetgeen waar je niet aan toe bent gekomen mee te nemen, maar te noteren wat je wél hebt kunnen uitvoeren.’

‘Wie weet: misschien leeft de markt straks weer op’, voegt Leon toe. ‘Tot die tijd is het noodzaak om fit te blijven, helder na te denken en de juiste beslissingen te kunnen nemen.’

Evenals zijn mededeelnemers werd Leon gematcht met een expert van Exact. In zijn geval: Huib van der Harst, Manager Marketing & Communications bij Exact. Het contact verliep goed. ‘We hebben uitgebreid gespard. En hoewel de informatie niet direct van toepassing is, zijn de verbeterpunten enorm waardevol. Zo blijkt het dat onze website bij lange na niet optimaal is. Huib heeft een zoekwoordonderzoek uitgevoerd, waarmee we de organische vindbaarheid van het platform kunnen verhogen. Ook weten we meer over Search Engine Advertising, wat in de toekomst zeer inzetbaar zal zijn.

De Kroepoekfabriek

Odair Mosso Brito is verantwoordelijk voor zakelijke werving en organisatie van De Kroepoekfabriek. Namens het poppodium werft Brito klanten, organiseert hij de horeca en draait hij mee op festivals. Dat gaat in grote lijnen goed, maar de aanzienlijke omvang van zijn verantwoordelijkheden schreeuwt om een vermindering van werkdruk.

Expert Henk Kenter, oprichter van Kenter Accountants, zou Odair gaan helpen om te digitaliseren en tijd vrij te maken voor het uitvoeren van passies. Maar de coronacrisis schudde de evenementenbranche op. Begin maart was Odair nog druk met de productie van een voorstelling. ‘En ineens werd alles stopgezet.’

‘Dat was even schrikken’, vertelt hij. ‘Het virus verscheen al langer in het nieuws, maar kwam plots heel dichtbij. We hebben ons gefocust op het herplannen van afspraken, maar de maatregelen werden herhaaldelijk verplaatst.’ De Kroepoekfabriek kon in de afgelopen maanden geen lijfelijke voorstellingen of festivals organiseren. Maar evenals Leon weigert Odair bij de pakken neer te gaan zitten.

‘Goed, je baalt, want je bent dicht. Dat wat je normaal doet kan niet meer.’ In plaats van de handdoek in de ring te gooien, schakelde De Kroepoekfabriek snel naar mogelijke opties. Het poppodium is inmiddels mede overgestapt op livestreaming. ‘Plan geschreven; apparatuur aangeschaft; doorgegaan. Ik ben er hartstikke positief over. We krijgen te maken met een nieuwe manier van werken. Een manier die ook in de toekomst relevant blijft. Tuurlijk mis ik de dingen die doodnormaal leken, waaronder het publiek. Ook de anderhalve meter afstand blijft lastig. Maar het videoconferencen - en aanleren van nieuwe dingen - maakt me hartstikke enthousiast.’

‘Voorlopig gaat het goed’, vervolgt Odair. ‘Er gaat weinig geld naar de sector. Maar daarvoor wordt rijkelijk aandacht gevraagd. Moeten we nog een poos langer dicht blijven, dan wordt het een groot probleem. Dus hopen en denken we snel weer open te kunnen.’ Odair’s aanvankelijke uitdaging kwam neer op het vinden van een manier om zijn bomvolle takenpakket op een slimmere, efficiëntere manier te benaderen. Je zou denken dat de terugloop van evenementen en voorstellingen dat takenpakket vermindert. Niet zozeer, stelt Odair. ‘De drukte is niet weg. Gewone werkzaamheden zijn misschien afgevallen, maar we hebben meer dan genoeg te doen. Onze organisatie maakt het mogelijk om onder werktijd bij te scholen. Bijvoorbeeld via webinars en YouTube. Zo neem ik in de komende week deel aan zes webinars, met onderwerpen als het produceren van livestreams en het benaderen van een publiek.’

‘Toen de crisis net startte was iedereen zo druk dat het vrijwel onmogelijk was om afspraken te maken. Maar Elvan Koze, een van Exacts expert, nam ruim drie uur de tijd om met mij de software van Exact door te nemen. De onderdelen die we nog niet gebruikten - en waarvan ik vermoedde dat we er geweldig mee op vooruit zouden gaan - kwamen aan bod. Onderaan de streep heb ik meerdere stappen kunnen zetten in het aanpakken van de oorspronkelijke uitdaging. En dat voelt enorm goed.’

Gobanna

Richard van Leeuwen, oprichter van Gobanna, ontwikkelt en market sinds 2008 een minicaravan. Voor die tijd was het product in Nederland onbekend. Van Leeuwen is er in geslaagd om een nieuwe markt aan te boren en het product door te ontwikkelen, maar Gobanna’s huidige bereik laat te wensen over. Van Leeuwen is persoonlijk verantwoordelijk voor de gedetailleerde ontwerpen van zijn caravans. De passie is voelbaar. Toch moet Van Leeuwen zijn product geschikter zien te maken voor kopers. Klanten zijn er wel degelijk. Maar waar deze kopers precies zitten, en hoe zij optimaal benaderd kunnen worden, blijft onduidelijk.

Met ingang van de coronacrisis liep Gobanna’s verkoop terug naar nul. ‘Mensen investeren niet meer’, vertelt Richard. ‘We blijven produceren, want gelukkig hebben we voldoende openstaande orders om door te kunnen. Zo houden we het hoofd boven water.’

‘Gobanna heeft voor hetere vuren gestaan. De crisis is een verschrikkelijk iets, maar voor de caravanbusiness kan de invloed positief zijn. Mensen snakken naar recreatie.’ Richard bereidt zich creatief voor op het moment waarop de maatregelen verminderen. ‘Heb je een hotel geboekt en wordt de reservering geannuleerd, dan zoek je een alternatief. Dat alternatief kan de caravan zijn. En omdat mensen die normaliter in hotels verblijven behoefte hebben aan stromend water, installeren we in nieuwe modellen een douche en toilet.’

De aanpak van Richard’s aanvankelijke uitdaging staat niet stil. Maar omdat Gobanna alle disciplines - productie, verkoop, branding, ontwikkeling, enzovoorts - uitvoert, gaat al zijn energie op het moment uit naar het totaalplaatje. Om de komende periode sterker uit te komen, houdt hij de communicatielijnen open. ‘Reflectie is het allerbelangrijkste. Dus praat ik zo veel mogelijk met concullega’s en klanten. Het stomste wat je kan doen is denken dat je alles maar beter weet. Juist nu moet je met elkaar praten.

Infinitea

Siyun Chang richtte vijf jaar terug Infinitea op. In vijf jaar tijd slaagde zij en haar team erin om drie fysieke winkels te openen, waaronder een theespeciaalzaak in de Rotterdamse Markthal. ‘Iedereen drinkt thee’, vertelt Siyun, ‘maar niemand weet wat erin zit. Wij brengen onze kennis aan de man. En daarvoor hebben we hulp nodig.’ Chang is een starter. Al dat wat zij in vijf jaar tijd heeft opgezet, is een eerste ervaring. ‘We lopen een beetje vast. Gaandeweg willen we onszelf verbeteren; de uitdaging aangaan.’ Delegeren, e-commerce, marketing en sales: in tegenstelling tot haar mededeelnemers, ziet Chang op elk ondernemersvlak ruimte voor verbetering.

Voor Siyun is de impact van het virus enorm. ‘Bijna niet te omschrijven. Het ging van dag naar nacht. We hebben drie fysieke winkels, dus voel je de klap gigantisch. De klandizie loopt terug, maar ik blijf open - zolang het kan.’ Siyun’s omzet is drastisch verminderd. Het gros van financiële steun is nadrukkelijk voor bedrijven als Infinitea bedoeld. Toch laat de steun te wensen over. ‘We zitten in een vrij specifieke branche. Aanvankelijk waren het de horeca en verplichte sluiters die gesteund moesten worden - niet wij. Elke week komen er meer branches in de lijst van bedrijven die in aanmerking komen. Ik heb dan eindelijk € 4.000,- mogen ontvangen, maar dat voelt als een pleister op een bloedende wond. Het helpt, maar daar is dan ook alles mee gezegd.’

Het is behelpen. Toch weigert Siyun op de bank te gaan zitten. ‘Ik wil alles uit de kast trekken om de periode door te komen. In elk ander geval zou ik er gigantisch van balen dat ik het niet heb geprobeerd. Om onze online sales te boosten gaan we deze week een samenwerking aan met een marketingbedrijf. De investering is bewust. Veel geld hebben we niet, maar ik word genoodzaakt om al het mogelijke te proberen.’

‘Bewaar ik het kleine beetje voor de huur van volgende maand? Of investeer ik om de daaropvolgende maand te kunnen betalen? De keuzes wegen zwaar. En toch maak ik ze. Wat dat betreft ben ik in het aangaan van mijn uitdaging verder gekomen. Ik word gedwongen om beslissingen te nemen waar ik vroeger meer tijd voor nodig had. Beslissingen waar ik misschien lakser over was geweest.’

Tot slot

De ondernemers hebben stuk voor stuk een creatieve manier gevonden om met de lastige omstandigheden om te gaan. Sommigen richten zich puur op overleven. Anderen maken grote stappen in het aangaan van hun uitdagingen. Baaz schuift bij elke volgende bijeenkomst aan. Zo spreken we de deelnemers en delen we hun ervaring met jou.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie