Social media: do's and don'ts voor jouw content
Social media: do's and don'ts voor jouw content

Social media: do's and don'ts voor jouw content

Redactie Baaz
Om als organisatie of merk vandaag de dag gezien te worden, maak je natuurlijk gebruik van social media. Op deze kanalen is het mogelijk om je content zo vorm te geven dat deze vaker terechtkomt in de informatiestromen van gebruikers. Maar hoe pak je het posten op social media slim aan?

Volgens onderzoek van IAB & Edelman Berland komt het neer op drie hoofdpunten waar jouw social media-content aan moet voldoen om succesvol te zijn: relevantie, autoriteit en authenticiteit. Dit zijn de aspecten die bepalen of mensen op jouw content klikken om zich te laten informeren over het product of de dienst.

Hier moet jouw content aan voldoen

1. Relevantie

Met relevantie bedoelen we dat de content die je plaatst, zowel relevant moet zijn voor je volgers, als dat de inhoud van de content moet matchen met de stijl en toon die je als merk wilt uitdragen. Je komt min of meer ongevraagd op iemands tijdlijn terecht met je merk, je product of de service die je biedt. Zorg daarom dat je bericht direct jouw volgers aanspreekt. Het is slim om de toon van je merk gelijk te trekken met de content die je maakt. Volgers op social media hebben er immers voor gekozen jou te volgen en de toon die je uitdraagt als bedrijf droeg bij aan die 'like' die mensen plaatsten.

2. Autoriteit

Zorg dat je weet waarover je praat. Als je content over iets plaatst, terwijl je eigenlijk niet of maar half weet wat het product inhoudt, zeg er dan gewoon niets over. Hoe kun je laten zien dat je expertise hebt als je maar een beperkt aantal woorden hebt voor jouw sociale medium? Simpel, verzin een krachtige, inhoudelijke zin die ofwel slaat op het beeld wat je hierbij plaatst ofwel de content waar je naar linkt. Vergeet ook niet hashtags te gebruiken, een goede hashtag kan een social media post verdiepen door het onderwerp te plaatsen in een bredere context. Bovendien laat spaarzaam maar krachtig gebruik van hashtags zien dat je ook weet hoe het sociale medium werkt. Laat je volgers in ieder geval niet door een oceaan van hashtags waden. Kies er maximaal drie of vier die passen bij de content.

3. Authenticiteit

Authenticiteit slaat op de uniekheid van je uitingen, maar ook zeker op het vertrouwen dat mensen hebben in je merk. Zorg dat je zegt waar je ook achter staat. Door leugens of 'trying to hard' prikken mensen heen. Bind je uitingen aan je merk door taaltrucjes als alliteraties of een humoristische insteek (en weer, let op dat je niet teveel je best doet om grappig te zijn). De toon die je merk uitstraalt is de toon die jouw uitingen zouden moeten uitstralen. Durf iemand te zijn, maar zeker niet iemand die je niet bent.

Dit moet je zeker doen op social media

Nu je weet wat de drie aspecten zijn waar jouw content op social media aan moet voldoen, kijken we naar hoe je deze het beste weg kunt zetten op het door jou gekozen medium. We zetten vijf do's op een rij.

1. Ken je publiek

Blind posten op social media kan effectief zijn, maar kan net zo goed tegen je werken. Dit hangt al snel samen met niet weten wat jouw publiek wil, waardoor je dus ook niet effectief een relatie opbouwt met je publiek. Daarom: ken je publiek en bepaal voordat je een social media-strategie inzet wie jouw publiek is en wie je wilt bereiken.

2. Wees consequent

De toon van jouw content moet gelijk zijn aan de stem die jouw merk uitdraagt. Een begrafenisondernemer die vooral moppen tapt op Twitter trekt de aandacht, maar erg effectieve binding is het niet. Het is slimmer om de toon van je content gelijk te houden met de toon die je merk uitdraagt, ook als je meerdere social media kanalen gebruikt.

3. Zorg voor originaliteit

Om de juiste aandacht te trekken moet je je volgers prikkelen, dit doe je door origineel voor de dag te komen. Verzin bijvoorbeeld een interessante invalshoek door je post op unieke wijze te beschrijven aan jouw volgers. Een blogpost op je website kan bijvoorbeeld prima visueel begeleid worden op Twitter als de visual relevant is.

4. Gebruik de juiste tools

Met de juiste tools bedoelen we zowel de software waarmee je je social media content plaatst als extra analyse-tools om de effectiviteit van jouw social media-strategie te meten. Kies de software die past bij jouw organisatie en gebruik een goede analyse-tool om te meten hoe effectief je strategie is. Hierop kun je je strategie steeds aanpassen en verbeteren.

5. Kies het juiste platform

Je kunt blind elk social mediaplatform gaan gebruiken en hopen dat je daarmee de aandacht trekt, maar het is beter om te kijken welk platform past bij jouw product of dienst. Zo is Twitter geschikt voor korte links met visuals, terwijl Instagram visuele content ondersteunt op vooral mobiele devices. Facebook is dan weer geschikt voor doorplaatsingen vanaf de eigen website en het plaatsen van eigen videomateriaal. Kortom: kies het juiste platform voor de juiste content.

Dit moet je zeker niet doen op social media

Weten wat je moet doen op social media is natuurlijk belangrijk, maar het is net zo belangrijk om te weten wat je niet moet doen. We hebben vijf echte don'ts voor je op een rij gezet.

1. Spammen

Teveel is teveel. Gebruik social media daarom spaarzaam om er het meeste uit te halen. Monitor je content en ga na wat de perfecte hoeveelheid content per dag is om te plaatsen.

2. Robotgedrag

Je content kan nog zo geweldig zijn, social media blijven tweeweg communicatie. Zend daarom niet alleen content, maar durf ook te reageren op reacties. Laat zien dat er mensen achter het social media-account zitten.

3. Niet goed omgaan met negativiteit

Alles en iedereen, dus ook jouw bedrijf, krijgt weleens te maken met negatief commentaar op social media. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Verwijder negatief commentaar ook niet, maar ga hier op constructieve wijze mee om. En ga zeker niet een verhitte discussie aan met volgers. Dat slaat altijd terug als een boomerang voor jouw bedrijf.

4. Niets delen

Net zoals dat reageren op reacties die mensen op jouw content achterlaten belangrijk is, is ook het delen van andermans content belangrijk. Als iets de boodschap van jouw bedrijf of product raakt, dan is de kans groot dat dit relevante content is voor jouw volgers. Durf dit te delen, het stelt ook jouw volgers tevreden en je laat zien dat je niet alleen je eigen content belangrijk vindt.

5. Blijven zwijgen

Stilzwijgend content publiceren op social media is een hele grote 'nee'. Immers, wat is er sociaal aan het gesprek vermijden? Engagement met je publiek draagt ver op social media, maar ook daarbuiten. Als je het gesprek aangaat met je publiek heeft dat twee voordelen: zij voelen zich serieus genomen door jou en je merk, en jij krijgt beter inzicht in wat je publiek van jou verwacht.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie