SEAT betreedt de SUV-markt met de Arona

SEAT betreedt de SUV-markt met de Arona

Redactie Baaz
SEAT presenteert de Arona. De SUV ‘made in Barcelona’ is met zijn afmetingen, uitstraling en techniek helemaal op zijn plaats in de stad.

Tegelijkertijd is hij robuust en sportief genoeg voor avontuurlijke (weekend)trips. De Arona, die in september zijn publiekspremière beleeft op de internationale autoshow van Frankfurt, beschikt over de connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen die doorgaans alleen in grotere modellen te vinden zijn. Bovendien is hij verregaand te personaliseren.

De SEAT Arona maakt, net als de nieuwe Ibiza, gebruik van het nieuwe, flexibele MQB A0-platform. Hij meet 4,14 meter in lengte, waarmee hij 7,9 cm langer is dan de nieuwe Ibiza. 

Hét verschil zit hem echter in de hoogte: de Arona is 9,9 cm hoger dan een Ibiza. Dit brengt een ruimere bodemspeling (+1,5 cm) met zich mee en dat maakt de Arona ook geschikt voor gebruik buiten de gebaande paden. Tevens zorgt de extra hoogte voor aanzienlijk meer hoofdruimte, zowel voorin (+3,7 cm) als achterin (+3,3 cm). Bovendien heeft de bagageruimte een inhoud van 400 liter. 

De zit in de Arona is ruim 5 cm hoger dan die in de Ibiza. Dit zorgt voor een nog beter (over)zicht op het verkeer en het vergemakkelijkt de in- en uitstap. Ook de meer verticale plaatsing van de voorruit draagt bij aan de extra interieurruimte.

Volledig connected

Apple CarPlay, AndroidAuto en MirrorLink maken de Arona volledig connected. Ook wat sound betreft gaat er een nieuwe wereld open. Het optionele BeatsAudio sound system, met zes premium speakers, een achtkanaals 300 W-versterker en een subwoofer, zorgt voor een unieke muziekbeleving

Andere interessante opties zijn de LED sfeerverlichting (rood en wit) en automatische airconditioning met twee klimaatzones en een aircare filter. De Arona wordt in goede SEAT-traditie leverbaar als Reference, Style, FR en Xcellence.

Krachtige motoren SEAT

Alle motoren voor de SEAT Arona vertrouwen op directe brandstofinjectie, een turbocompressor en een automatisch stop-startsysteem. Qua benzinemotoren (alle van aluminium) ziet het pallet er als volgt uit: de eerste is de 1.0 TSI driecilinder met 70 kW/95 pk, die standaard aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak is gekoppeld. 

De 1.0 TSI is er ook met 85 kW/115 pk. Daarbij kunnen klanten kiezen voor een manuele zesbak of zeventraps DSG-automaat. Dan is er de nieuwe 1.5 TSI. Deze viercilinder beschikt over cilinderuitschakeling voor een optimale efficiency. De 1.5 TSI wordt geleverd met een zesversnellingsbak en is er uitsluitend in combinatie met het sportieve FR-uitrustingsniveau.

De range dieselmotoren start met de 1.6 TDI met 70 kW/95 pk. Standaard wordt deze geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. De zeventraps DSG is optioneel. De 1.6 TDI met 85 kW/115 pk is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Halverwege 2018 wordt de Arona ook leverbaar met een 1.0 TGI (66 kW/90 pk) die geschikt is voor het gebruik van aardgas. SEAT is de eerste fabrikant die een dergelijke motor in het segment van compacte crossovers aanbiedt.

Nieuwe SUV-familie

De Arona is een belangrijke pijler onder het grote modellenoffensief van SEAT, waarbij SUV’s een hoofdrol spelen. De succesvolle Ateca, die in 2016 werd geïntroduceerd, was de eerste SUV van SEAT. In de compacte middenklasse heeft hij zich direct ontwikkeld tot een succesnummer. Volgend jaar verschijnt de grote SUV van SEAT, die plaats biedt aan maximaal zeven personen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie