Nederland scoort zesde plaats bij onderzoek over kwaliteit bedrijfsmanagement
Voor het eerst is de kwaliteit van managementpraktijken in het Nederlandse bedrijfsleven grootschalig en internationaal vergelijkbaar onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederland veel geld laat liggen door slecht georganiseerd management.
Managementkwaliteit onderzocht
De kwaliteit van het Nederlandse bedrijfsmanagement staat bij het onderzoek op de zesde plaats. Daarmee staat Nederland achter Canada, Japan, Zweden, Duitsland en VS. Als Nederland de kwaliteit van het management naar het niveau van Zweden of Duitsland brengt, dan zou dit volgens het onderzoek voor vier procent hogere omzet en zeven procent hogere winst per werknemer zorgen. Verder is In de discussie over Nederlandse productiviteitsgroei meer aandacht nodig voor managementpraktijken.
LEES OOK: Onderling vertrouwen op werkvloer nog nooit zo hoog
Onderzoek legt onderdelen bloot
Vooral bij de onderdelen doelen (negende plaats) en personeelsmanagement (achtste plaats) kunnen de Nederlandse bedrijven zich verbeteren. “Bij doelen gaat het erom dat er een balans bestaat tussen financiële en niet-financiële doelen, dat de belangen van de verschillende partijen tot uitdrukking komen in die doelen, dat doelen ambitieus zijn maar tegelijkertijd wel haalbaar, en dat ze gedragen worden binnen alle geledingen van het bedrijf. Bij personeelsmanagement gaat het om het aantrekken, vasthouden en ontwikkelen van talent in de organisatie", zeggen de onderzoekers.
Tot slot is er ook goed nieuws te melden: Nederlandse bedrijven staan op de eerste plaats in de categorie operaties, oftewel lean-managementpraktijken.