Mkb'ers zijn creatief met investeren
‘Een bank is vertrouwd. We weten waar we aan toe zijn'

Mkb'ers zijn creatief met investeren

Redactie Baaz

Zo’n 52 procent van de kredietaanvragen van mkb’ers wordt afgewezen. Een populair alternatief is leasen, en dan niet alleen van auto’s.

Het mkb in Nederland groeit, ondanks de vaak onheilspellende berichten in de media. Vooral de sectoren industrie en transport doen het goed. Om de concurrentie voor te blijven, is het van belang om te investeren in innovatie. Het op de juiste manier investeren in vernieuwing zorgt immers bijna altijd voor meer rendement. Hiervoor hebben organisaties echter wel kapitaal nodig. Aankloppen bij de bank kan het mkb niet. Waar slechts vier procent van de grote bedrijven ‘nee’ krijgt te horen bij een kredietaanvraag, geldt dat voor zo’n 52 procent van de mkb’ers.

Dat het mkb ondanks alle tegenslag toch creatief is, blijkt wel door allerlei nieuwe vormen van financiering die de laatste jaren zijn ontstaan. Denk hierbij aan crowdfunding: verschillende partijen ondersteunen een organisatie door middel van sociaal lenen en investeren. Onderzoeksbureau Markteffect laat echter zien dat het bedrijfsleven in 2013 ook veelvuldig leasing heeft ingezet vanwege een tekort aan eigen financiële middelen. Het geld dat zij inzetten voor het aanschaffen van middelen, kunnen zij door leasing ergens anders in de onderneming investeren.

Nederlanders zijn behoudend

Leasen heeft de toekomst, alhoewel Nederlanders minder geneigd zijn te leasen dan andere Europeanen. De reden hiervoor lijkt cultureel te zijn bepaald: ‘Nederlanders zijn over het algemeen behoudend van aard,’ zegt Bart Weerkamp, Directeur E-Business bij De Lage Landen. ‘Een bank is vertrouwd. We weten waar we aan toe zijn, terwijl dat bij andere kredietverstrekkers niet altijd even duidelijk is.’ Dat ziet Leaseloket ook terug bij Nederlandse ondernemers. ‘Een Nederlandse onderneming had voorheen meer voorkeur voor het lenen bij een bank en minder voor het afsluiten van een leasecontract. Nu lenen steeds ingewikkelder wordt, merken we heel duidelijk dat de vraag naar leasing fors is toegenomen. Overigens geldt dit ook voor landen zoals Frankrijk en Italië, waar de banken ook het aantal leningen hebben verminderd.’

Leasen wint dus aan populariteit. Het aantal aanvragen van zelfstandigen en mkb’ers is fors toegenomen. ‘Het gaat hierbij niet zozeer om alleen auto’s’, geeft Weerkamp aan. ‘In de top tien van de meest aangevraagde leaseobjecten komen ook fitnessapparatuur, gereedschapsapparatuur, zonnepanelen en zelfs led-verlichting voor.’ Ook het leasen van ict-apparatuur blijkt een hoge vlucht te nemen.

Calvinistische inslag

Op het moment dat een mkb’er kiest voor leasen, gaat de voorkeur uit naar financial lease. Hierbij krijgt een bedrijf het bedrijfsmiddel op termijn in bezit. Het grote voordeel hiervan is dat deze vorm van leasen organisaties fiscale voordelen oplevert. Denk hierbij aan de investeringsaftrek. Bij operational lease blijft het bedrijfsmiddel eigendom van de leasemaatschappij. Het grote voordeel van deze laatste leasevorm is dat de risico’s voor organisaties minimaal zijn en dat zij volledig worden ontzorgd.

Ondanks de lichte voorkeur van Nederlanders voor financial lease, ziet Weerkamp een verandering in de wensen van het mkb ontstaan. Het draait in Nederland steeds minder om bezit en meer om gebruik. ‘Hier ligt vast onze calvinistische achtergrond aan ten grondslag. We willen niet te koop lopen met onze successen, ons kapitaal of onze bezittingen. We willen profiteren van het gebruik.’ In de zorgsector wordt dit gebruiksprincipe al wat langer gehanteerd. Maar bij Leaseloket is het opgevallen dat onder meer bouw- en grondverzetbedrijven deze trend volgen. Zij kiezen steeds meer voor het leasen van hun bedrijfsmiddelen. De redenen hiervoor zijn eenvoudig: de hoge kosten voor het aanschaffen van bijvoorbeeld grote kranen en tientonners zijn enorm hoog, dus het spreiden van de kosten geeft de nodige verlichting en biedt meer flexibiliteit.

Bedrijfsleven trending

Ook consumenten lijken de weg naar leasing te hebben gevonden. Doordat materieel bezit minder belangrijk is geworden, spelen producenten van goederen hier slim op in. Onder meer door het leasen van wasmachines, koelkasten, jeans en boormachines. Deze trend sluit aan bij de deeleconomie die tot stand is gekomen door de crisis. Initiatieven zoals Marktplaats en ‘ik ruil-deel-verkoop’-groepen op Facebook ook steeds populairder. Bij Thuisafgehaald kan de consument zelfs het diner delen met de buurt. ‘Ook al staat de deeleconomie bij consumenten nog in de kinderschoenen, we zien steeds meer nieuwe initiatieven ontstaan,’ zegt Weerkamp. ‘Consumerization of IT begon bij de consument en sloeg over naar het bedrijfsleven. De trend om minder waarde aan bezit te hechten, waait echter over vanuit het bedrijfsleven naar de consument.’ Alles over de deeleconomie lees je in de zojuist verschenen editie van Baaz die je als ondernemer of manager gratis ontvangt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie