Meer omzet voor detailhandel
De detailhandel heeft in mei 4,6 procent meer omgezet dan in mei 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 5,8 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 8,4 procent en de omzet van de non-foodsector met 1,2 procent. Online is 4,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 6,3 procent hoger dan in mei 2022.
Omzet non-foodwinkels ruim 1 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in mei 2023 met 1,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 7,5 procent lager dan een jaar eerder.
De drogisterijen, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei meer omgezet dan in mei 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) en de kledingwinkels in mei minder omgezet.
Omzet winkels in voedingsmiddelen ruim 8 procent hoger
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 8,4 procent meer omzet behaald dan in mei 2022. Het verkoopvolume was 4,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 9,1 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 3,2 procent hoger.
Online bijna 5 procent meer omzet
De online omzet was in mei 4,8 procent hoger dan in mei 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 5,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 4,1 procent hoger.
De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in mei 2023 hoger dan in mei 2022. De online omzet van en kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.
Foto © CBS / Alrik Swagerman