Marketeers gebruiken meer marketingkanalen dan ooit, maar leadgeneratie blijft achter
Marketingsucces wordt niet langer gedefinieerd door één kanaal of bepaalde tactiek. Dit wordt bevestigd door onderzoek van HubSpot onder marketingleiders in acht landen, waaronder Nederland. De respondenten richten zich steeds meer op holistische multichannelcampagnes om hun pipeline te vullen. Bovendien werken ze meer en meer samen met sales om de pipeline gezond te houden. Dat moet ook wel, want slechts een minderheid is tevreden over de kwaliteit van die pipeline.
De belangrijkste inzichten:
- 91% verwacht dat hun budget gelijk zal blijven of zal toenemen, maar wordt geconfronteerd met een stijgende CAC, problemen om klanten effectief te bereiken en toegenomen concurrentie;
- 67% vertrouwt meer op influencer-tactieken voor leadgeneratie dan meer traditionele marketingmethoden;
- 43% heeft de samenwerking met salesteams versterkt en erkent het belang van samenwerking om omzetgroei te realiseren;
- 38% is tevreden over de kwaliteit van hun leads;
- Slechts 29% vindt dat ze genoeg leads hebben.
Marketeers op de Voorgrond
Marketingleiders worden nog steeds geconfronteerd met uitdagingen bij het verhogen van de ROI en het effectief inzetten van marketingtechnieken om zich te onderscheiden. Om deze uitdagingen te overwinnen, richten velen zich op influencerkanalen voor leadgeneratie en investeren ze in een combinatie van shortform content, om de korter wordende aandachtsspanne vast te houden, en longform content om diepgaande informatie te bieden verderop in de customer journey. En hoewel de effectiviteit van SEO momenteel ter discussie staat, blijft de helft van de marketingleiders de waarde ervan inzien en erin investeren.
"Bij HubSpot onderstrepen we al geruime tijd het belang van een nauwe samenwerking tussen sales en marketing voor het helpen groeien van organisaties. Ik ben blij om te zien dat steeds meer bedrijven deze visie omarmen," zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. "Door middel van holistische campagnes op diverse kanalen sluiten marketeers bovendien steeds beter aan op het gedrag van consumenten, die zich op meerdere plaatsen tegelijk begeven."