Laat een populair product je bedrijf niet ruïneren
Geen enkel duurzaam bedrijf kan leven van één of twee producten die een succes zijn. Maar te veel nadruk op dat ene succesvolle product kan er voor zorgen dat een bedrijf zijn focus op cultuur, activiteiten en strategie op lange termijn verlies.
Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat heeft weten mee te evalueren met zijn succes. Apple begon ooit met de ontwikkeling van computers en evalueerde mee naar de telefoons en SmartWatch. Hiermee hebben ze een groot aandeel kunnen leveren in de smartphonemarkt. Een groot deel van de omzet van Apple is tegenwoordig afkomstig van de smartphones. Het is belangrijk mee te veranderen met wat de koper vraagt. Evalueren is de kracht van een goedlopend bedrijf.
Blijf vooruit kijken
Na het ontwikkelen van één populair product ben je er nog niet. Het is belangrijk om vooruit te blijven kijken als je bedrijf een populair product heeft ontwikkeld.
29 procent van de mislukte startups liepen mis op geld en een slecht plan hoe het geld besteed moest worden. Worden alle inkomsten in een product gestopt of wordt er al gekeken naar de toekomst? Het opzetten en onderhouden van een succesvol bedrijf is lastig: strategie bepalen, investeringen overdenken, het belangrijkste is om het hoofd koel te houden.
Conclusie
Belangrijk is om niet op één succes te blijven hangen. Een succesvol bedrijf is veel meer, het is belangrijk ook bij een groot succes het hoofd koel te houden en vooruit te blijven kijken naar de toekomst. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat in de toekomst een bedrijf alsnog ten onder gaat naar aanleiding van een verkeerde strategie en investering.