Internetformulier HEMA halveert aantal ziekmeldingen

Internetformulier HEMA halveert aantal ziekmeldingen

Redactie Baaz

Het bekende warenhuis wist met een eenvoudig webformulier het aantal ziekmelders onder het personeel in korte tijd te halveren. Rookworst alleen is blijkbaar niet goed genoeg.

Met een 'maandagmorgengevoel' en opkomende hoofdpijn gewoon onder de wol blijven liggen en met de mobiel vanuit de bedstonde de chef bellen dat je 'griep' hebt, is er niet meer bij bij de HEMA.

Je moet als medewerker sinds kort verplicht een lang tot zeer lang webformulier invullen waarin je de aard van de klachten opgeeft. Dat kost gemakkelijk een kwartier. De personeelschef ziet het formulier binnenkomen en kan je aan de telefoon erover doorzagen.

Ontmoedigingsbeleid
Hoewel niet erg fijn voor het personeel dat zich terecht ziek meldt, is het resultaat wel aanzienlijk: het ziekteverzuim bij het warenhuis is met meer dan de helft gedaald. De bedenker van het systeem, Loek Dapper van mymedicalcoach, onderstreepte al eerder in Intermediair PW de psychologische drempel: "Wie voor een koutje een dagje thuis wil blijven, bedenkt zich wel twee keer voordat hij inlogt op de website en een hele vragenlijst moet doorlopen". Baaz.nl vraagt zich wel af op mensen zich niet nu ook twee keer bedenken voor ze bij Hema gaan werken, want het systeem straalt niet direct vertrouwen in het personeel uit.

Goed
Overigens is het systeem niet puur bedoeld om ziekmeldingen te ontmoedigen. De invullijst is gebaseerd op een databank met 4500 vragen en antwoorden, die zijn samengesteld door artsen en psychologen. Uit de analyses kan worden opgemaakt of er op een afdeling relatief veel verzuim is, wat kan duiden op te hoge werkdruk. Ook is het voor de bedrijfarts nu makkelijker om patronen te ontdekken en te voorkomen dat iemand langdurig arbeidsongeschikt raakt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie