Inclusieve intergenerationele samenwerking: omgaan met verschillende generaties op de werkvloer

Inclusieve intergenerationele samenwerking: omgaan met verschillende generaties op de werkvloer

Redactie Baaz

Bedrijven moeten zich aanpassen aan een langer beroepsleven en de opkomst van nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Dit vereist het vermogen om effectief te werken binnen teams met verschillende generaties als babyboomers en X, Y en Z. En dat kan soms leiden tot spanningen.

Om inclusieve intergenerationele samenwerking te bevorderen en prestaties te verbeteren, moet er een passend HR-beleid worden gevoerd. Maar waar moet je dan op letten?

Verschillend noch hetzelfde

Het is belangrijk om te erkennen dat elke generatie zijn eigen unieke kenmerken en behoeften heeft. Door deze verschillen te begrijpen, kunnen we een werkomgeving creëren die voor iedereen inclusief is. Het is ook belangrijk om te zorgen voor open communicatie tussen de verschillende generaties, zodat iedereen zich gehoord voelt en er begrip is voor elkaars standpunten.

Maar we moeten niet vergeten dat multigenerationele beroepsbevolking altijd heeft bestaan, en uit onderzoek blijkt dat de aspiraties van de generaties in relatie tot werk meer op elkaar lijken dan uiteenlopen. Volgens een studie van het wervingsbureau Hays[1] is de prioriteit voor babyboomers en generatie X, Y en Z nagenoeg hetzelfde, namelijk een goede balans tussen werk en privéleven (een doel dat wordt nagestreefd door 44% van de X’ers en babyboomers en 41% van de Y en Z).

Van gemeenschappelijke waarden naar bedrijfscohesie

Bedrijven moeten oppassen dat ze niet te veel nadruk leggen op generatieverschillen, ondanks de noodzaak van een gedifferentieerde HR-aanpak om inclusiviteit te bevorderen. Dit kan namelijk leiden tot verdere intergenerationele kloven in plaats van deze te verkleinen. Het is belangrijk dat bedrijven duidelijk zijn over hun waarden en deze weerspiegelen in hun strategie, ambitie en personeelsbeleid om cohesie te creëren en betrokkenheid te genereren. Een stevige basis van gemeenschappelijke waarden moet eerst worden gelegd voordat personalisatie logisch wordt.

Door de verschillen tussen de generaties goed in kaart te brengen, kan het bedrijf gericht inspelen op de verwachtingen van elke groep, vooroordelen bestrijden en de cohesie versterken. Dit vereist de voortdurende inzet van alle medewerkers, ongeacht hun leeftijd. Hoewel het soms moeilijk kan zijn om gemeenschappelijke waarden te handhaven en tegelijkertijd geïndividualiseerde maatregelen te nemen, is cohesie uiteindelijk de grootste troef van een bedrijf omdat het zorgt voor voldoening en prestaties.

Geschreven door: Carolien Wesseling, HR Director Manutan Benelux & Germany

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie