Honderd grootste webwinkels vormen Twinkle100
Op 30 september aanstaande worden de honderd grootste webwinkels in Nederland bekend gemaakt.
In de Twinkle100, die op de Thuiswinkel Update wordt uitgereikt, wordt de top van de Nederlandse online retailers breed uitgemeten. Twinkle, het magazine voor webwinkeliers, heeft de gegevens door middel van een eigen onderzoek verzameld; de uitkomst is nog een verrassing voor alle partijen.
De Amerikaanse equivalent van Twinkle, Internet Retailer, maakt jaarlijks een Top 500. Onze Nederlandse ranking is daarmee vergelijkbaar, zegt Paul Petermeijer. Hij is initiatiefnemer van deze hall of fame. Daarnaast is hij managing director van BBP (Beerens Business Press) en uitgever van Twinkle. We hebben uitgezocht wat de online omzet van de Nederlandse webwinkels over 2007 is en wie dus de grootste webshop heeft. A hell of a job, al is het alleen maar omdat een deel van deze organisaties hun cijfers niet bekend wil maken. De retailers zijn vooraf op de hoogte gebracht, maar weten nog niet op welke plek ze uitkomen. We hebben alle betrokken retailers hun omzetcijfers voorgelegd en gevraagd deze naar waarheid bij te stellen. Dit komt de betrouwbaarheid van de ranking ten goede, reageert Petermeijer.
Doorzichtig
De eerste editie van de Twinkle100 geeft niet alleen inzicht in de omzet van de webshops, maar laat ook informatie zien over aantallen unieke bezoekers, betalingsmogelijkheden, services en wie met welke leverancier samenwerkt. Deze top honderd draagt zo bij aan de transparantie van de branche. Petermeijer: Internetverkoop is nog een jonge branche die vol in ontwikkeling is. Klanten zijn steeds kritischer en letten ook op bijvoorbeeld de uitgebreidheid van betalingsmogelijkheden. Door de Twinkle100 hopen we de transparantie van de branche te verbeteren.
Gemleerd gezelschap
De Twinkle100 bestaat uit een gemleerd gezelschap van onder andere start-ups, pure players en retailers bekend uit de winkelstraat. Naast leveranciers van producten nemen ook dienstenaanbieders uit de reisbranche en de financile dienstverlening een grote plaats in. Voor de handliggende kandidaten zijn Wehkamp.nl, Otto.nl en Bol.com, maar ook merken die voorheen alleen offline werkten zoals Hema en KLM hebben tegenwoordig hoge online verkoopcijfers. Petermeijer weet daarnaast dat er verrassende hoogvliegers op de lijst zullen staan. Wie dat zijn, laat hij tot 30 september nog in het midden. Hij kan wel al aangeven dat de webshops uit de top 100 samen verantwoordelijk zijn voor maar liefst 3,9 miljard euro in Nederland.
De Amerikaanse equivalent van Twinkle, Internet Retailer, maakt jaarlijks een Top 500. Onze Nederlandse ranking is daarmee vergelijkbaar, zegt Paul Petermeijer. Hij is initiatiefnemer van deze hall of fame. Daarnaast is hij managing director van BBP (Beerens Business Press) en uitgever van Twinkle. We hebben uitgezocht wat de online omzet van de Nederlandse webwinkels over 2007 is en wie dus de grootste webshop heeft. A hell of a job, al is het alleen maar omdat een deel van deze organisaties hun cijfers niet bekend wil maken. De retailers zijn vooraf op de hoogte gebracht, maar weten nog niet op welke plek ze uitkomen. We hebben alle betrokken retailers hun omzetcijfers voorgelegd en gevraagd deze naar waarheid bij te stellen. Dit komt de betrouwbaarheid van de ranking ten goede, reageert Petermeijer.
Doorzichtig
De eerste editie van de Twinkle100 geeft niet alleen inzicht in de omzet van de webshops, maar laat ook informatie zien over aantallen unieke bezoekers, betalingsmogelijkheden, services en wie met welke leverancier samenwerkt. Deze top honderd draagt zo bij aan de transparantie van de branche. Petermeijer: Internetverkoop is nog een jonge branche die vol in ontwikkeling is. Klanten zijn steeds kritischer en letten ook op bijvoorbeeld de uitgebreidheid van betalingsmogelijkheden. Door de Twinkle100 hopen we de transparantie van de branche te verbeteren.
Gemleerd gezelschap
De Twinkle100 bestaat uit een gemleerd gezelschap van onder andere start-ups, pure players en retailers bekend uit de winkelstraat. Naast leveranciers van producten nemen ook dienstenaanbieders uit de reisbranche en de financile dienstverlening een grote plaats in. Voor de handliggende kandidaten zijn Wehkamp.nl, Otto.nl en Bol.com, maar ook merken die voorheen alleen offline werkten zoals Hema en KLM hebben tegenwoordig hoge online verkoopcijfers. Petermeijer weet daarnaast dat er verrassende hoogvliegers op de lijst zullen staan. Wie dat zijn, laat hij tot 30 september nog in het midden. Hij kan wel al aangeven dat de webshops uit de top 100 samen verantwoordelijk zijn voor maar liefst 3,9 miljard euro in Nederland.