Het belang van slim groeien met je onderneming
Sjak van Nieuwkuijk, risicodeskundige van Interpolis, ging bij ondernemer Christian Bartholomeus van Personal Fitness Tilburg langs. Met hen kijken we naar waar een groeiende ondernemer rekening mee moet houden.
De groeirisico's van de ondernemer
Christian begon in september 2015 voor zichzelf. Hij stapte in de franchise Personal Fitness Nederland en kon zo profiteren van een gevestigde naam, schaalvoordelen én een bestaand klantenbestand. Toch moest hij rekening houden met bepaalde groeirisico's...
'We zijn maar een klein bedrijf, dus groeien we te hard, dan kunnen we het niet bijbenen en raken we juist klanten kwijt', legt Christian uit. 'Mijn grootste groeirisico is dat ik te weinig trainingsuren kan aanbieden of niet op het juiste moment - sommige tijden zijn nu eenmaal populairder dan anderen en 'nee' verkopen is funest.'
De kracht van een sterk team
Een ander risico is dat het ledenaantal in de sportschoolbusiness behoorlijk schommelt gedurende het jaar. Daarom zal de ondernemer bij drukte zeker niet klakkeloos de contracturen van zijn twee trainers uitbreiden of een extra trainer aannemen. 'In plaats daarvan heb ik hele duidelijke afspraken met ze over flexibele inzetbaarheid', aldus Christian. 'Ook in medewerkers heb ik al wat wisselingen gehad. Mijn medewerkers starten altijd met een nulurencontract. Na een tijdje evalueren we het aantal uren en passen we het contract aan. Zo hebben we allebei zekerheid en betaal ik alleen de uren die ze werken. Dat werkt voor alle partijen uitstekend.'
Christian benadrukt verder het belang van een goed team, zeker ook bij groei. 'In deze branche gebeurt het helaas regelmatig dat ingehuurde ZZP’ers uiteindelijk een aantal leden met zich meenemen als ze weggaan. Logisch, ons werk is erg persoonsgebonden. Maar ik investeer ontzettend veel in mijn leden, dus dat risico wil ik absoluut niet lopen. Ik geloof meer in een sterk team.'
Advies van de risicodeskundige
'Bij Christian zie je dat hij focus heeft op groei', geeft Sjak aan. 'Hij werkt er dus aan om te groeien. In deze bijna oververhitte economie zien we ook een ander fenomeen; groei omdat de vraag groter wordt. Consumenten geven immers meer geld uit. Dan moet je als ondernemer inspelen op wat je overkomt. Denk goed na hoe je dat doet.'
De risicodeskundige heeft meerdere adviezen voor ondernemers als Christian. Hij zet ze op een rij...
Personeel: neem je direct eigen personeel aan of maak je gebruik van flexibele arbeidskrachten? En zorg dat mensen die voor je werken goed bij je bedrijf passen.
Gebouwen en bedrijfsmiddelen: deze groeien vaak mee waardoor het risico op schade toeneemt. Vergeet dus niet te verzekeren en denk ook na over mogelijkheden om met behulp van preventie risico’s te verkleinen.
ICT en bedrijfsdata: groeien betekent vaak meer personeel dat met (vertrouwelijke) klantinformatie omgaat. Dat vraagt wat in afstemming en vertrouwen. Maar ook de systemen die vaak niet meer geschikt zijn voor de verwerking van meer data. En vergeet het risico van cybercriminaltiteit niet!
Je verzekeraar kan je informatie geven over risico’s en de daarbij behorende oplossingen. Dat hoeft overigens niet altijd een verzekering te zijn. Sjak: 'Veel risico’s kun je eenvoudig beperken door preventieve maatregelen te nemen. Het gaat te ver om ze allemaal te benoemen, het is namelijk heel erg specifiek. Maar met gezond verstand kom je een heel eind!'
Meer lezen?
Interpolis bundelde vier groeiverhalen in een e-book vol handvatten en inzichten voor een succesvolle groei. Dit e-book kan je downloaden op interpolis.nl/zakelijk