Het belang van onderscheidend vermogen
Een bedrijf zou dat net zo moeten hebben. Een ideaalbeeld, een wereldvisie, of – dichter bij de grond – onderscheidend vermogen door een unieke kijk op hun branche. iets wat hen nog los van de producten en diensten die ze leveren zou moeten onderscheiden. Die visie, dat verhaal, zou vervolgens in alles wat ze doen, maken, leveren of bijdragen moeten terugkomen.
Nu zie ik in mijn rol als journalist tientallen, zo niet honderden van die 'verhalen' aan me voorbijtrekken. Pogingen om mij, maar eigenlijk vooral de rest van de wereld via media, hun visie te vertellen. En of dat nu gaat via een productintroducering via een persbericht, een keynote speech op een 'partner event' of een blog op hun corporate site: de kwaliteit bepaalt of ik er wat mee doe. En de kwaliteit van die verhalen verschilt helaas sterk. Persberichten staan vaak bol van vakjargon en marketing-babbels, blogs zijn niet altijd bijster goed geschreven en keynotes zijn soms slaapverwekkend. Eerlijk is eerlijk: als het verhaal niet ijzersterk is, doe ik er niets mee.
Kwalitatief sterke communicatie is van levensbelang. Niet alleen voor free publicity, maar ook voor de positionering van je eigen product. En dat begint bij een eigen verhaal, een onderscheidend vermogen. Maak niet wat de ander al maakt, lever niet wat je concurrent al levert. En zeg alsjeblieft niet dat je service zo sterk is, je maatwerk levert of dat je medewerkers zo goed opgeleid zijn. They better be!