Het belang van efficiënt verpakken voor webshops
We bestellen met elkaar steeds meer online. Logisch dus dat het inpakken steeds belangrijker wordt. Niet alleen om ervoor te zorgen dat klanten hun producten op de juiste manier krijgen geleverd, maar ook om te zorgen dat je zo min mogelijk ruimte nodig hebt. Op maat gemaakte dozen bestellen bij dozenproducent.nl is daarom steeds populairder en niet voor niets. Omdat er daarnaast nog tal van andere redenen zijn waarom het zo belangrijk is om je inpakproces als webshop waar mogelijk tot in detail te optimaliseren, hebben we een selectie gemaakt van de belangrijkste.
Waarom is het zo belangrijk
Als webshop heeft het ontzettend veel voordelen om efficiënt te verpakken. Zo zorgt het er allereerst voor dat je producten veilig en onbeschadigd bij de klant aankomen, wat ook zorgt voor minder klachten en dus minder retouren. Wat daarbij ook belangrijk is, is dat het zorgt voor een stuk extra professionaliteit. We hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat een stevige doos, die goed is ingepakt, heel anders overkomt dan een doos waar een groot deel ‘lucht’ wordt verzonden. In het verlengde daarvan scheelt het je ook geld. Kies je voor een doos op maat, dan scheelt je dit vaak in de verzendkosten, aangezien steeds meer bezorgdiensten op basis van formaat en inhoud de prijs voor verzending berekenen. Daarbij komt ook dat je minder opslagruimte nodig hebt op het moment dat je kleinere dozen gebruikt voor de kleinere verzendingen.
Hoe kun je het proces optimaliseren?
Wat we vaak bij veel kleine webshops zien, is dat ze ontzettend veel verschillende soorten dozen hebben. Dit is in de basis een goed idee, maar niet op het moment dat je dagelijks maar een handjevol bestellingen hebt. Veel beter is dan om met drie formaten te gaan werken, wat misschien wat tegenstrijdig klinkt, maar wel veel geld scheelt. Om ervoor te zorgen dat ook jij je processen verder kunt optimaliseren, hebben we een aantal tips voor je.
Investeer in kwaliteit
Een goede doos kost geld, maar levert je ook geld op. Op het moment dat jij namelijk kiest voor kwaliteit, is de kans op retouren door breuk veel kleiner, waardoor je dus per saldo vaak goedkoper uit bent. Daarbij kun je er ook voor kiezen je dozen te voorzien van naam en logo, zodat je ook direct een stukje extra naamsbekendheid opbouwt. Daarbij moet je er wel even rekening mee houden dat dit vaak alleen zin heeft bij grotere afnames, omdat het anders te duur wordt. Je kunt je voorstellen dat een batch van 100 bedrukte dozen in verhouding veel duurder is, dan wanneer je er direct 1.000, 5.000 of zelfs 10.000 besteld.
Beperk opvulmateriaal
Veel kleine webshops denken vaak goedkoper uit te zijn door te kiezen voor een grotere doos en deze op te vullen mocht een bestelling wat kleiner zijn. Toch is dit niet het geval. Allereerst ben je duurder uit doordat een grote doos meer kost, maar vergeet ook niet dat opvulmateriaal geld kost en onnodig belastend is voor het milieu. Dus ook richting je klanten kan dit wat minder overkomen.