Helft mobiele internetters positief over reclame op mobiel

Redactie Baaz
84% van alle mobiele internetters staat positief (54%) of neutraal (30%) tegenover reclame op de mobiele telefoon.

Dit blijkt uit onderzoek van WebAds Interactive Advertising. Het onderzoek was onderdeel van een mobile advertising pilot waarin WebAds, MoMac en Universal Media samenwerken. In dit project wordt het Microsoft Office 2007 pakket gepromoot via een speciale mobiele microsite. De hier getoonde promotiefilm werd meer dan gemiddeld gedownload door de mobiele internetters die deze campagne zagen.

Volwassen
Ben van der Burg, Business Development Director van WebAds: Het feit dat maar liefst 84% van de respondenten in dit onderzoek positief of neutraal staat tegenover reclame op hun mobiel is een mooi bewijs dat reclame op mobiel niet langer in de kinderschoenen hoeft te staan. In vergelijkbare onderzoeken onder gebruikers van vast internet blijkt vaak dat gebruikers zich eerder storen aan reclame boodschappen voor de gratis content waarvan ze kunnen genieten. Het is daarom belangrijk vast te stellen dat mobiele internetters niet negatief staan tegenover reclame op hun mobiel. Dat is een belangrijke voorwaarde voor het succes van mobiel internet en van mobile advertising. Uit ander onderzoek weten we dat die reclame wel creatief moet zijn, relevant voor de ontvanger en technisch goed gemaakt, zodat deze het mobiel internet gebruik niet stoort of vertraagt.

Onderzoeksresultaten
WebAds, MoMac en Universal Media werken samen aan een mobile advertising pilot. Hierin promoot Microsoft haar Office 2007 pakket via een mobiele campagne. Deze campagne draaide op een aantal mobiele websites waaronder Beurs, Buienradar, Voetbal International, Weeronline en Dinnersite. In totaal werden 700.000 impressies gegenereerd. MoMac, de mobiele partner van WebAds, bouwde voor Microsoft een speciale micro-site naar welke gelinkt werd vanuit de campagne. Op deze micro-site werd een promotiefilmpje getoond. In totaal bezochten 8716 unieke bezoekers de micro-site. Daarmee behaalde de campagne een Click Through Rate (CTR) van 1,18%. Dit is een hoog percentage als je dit vergelijkt met de CTRs op websites., licht Ben van der Burg toe. Van de bezoekers was 85% man en 15% vrouw. Ruim 33% van hen kozen ervoor de promotiefilm te downloaden waarmee ze kans maakten op een gratis MS Office pakket. Tenslotte werd gevraagd of zij 4 enqutevragen wilden beantwoorden: In totaal namen 910 mobiele internetters deel aan het onderzoek. 84% van de respondenten gaf aan positief of neutraal te staan tegenover reclame op mobiel. Specifiek voor de Microsoft campagne gaf 93% aan een positieve associatie te hebben met het Microsoft Office pakket. De top 3 toestellen van de deelnemende mobiele internetters waren alle drie afkomstig uit de Nokia N-serie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie