Heb je een visitekaartje nodig om te netwerken?
Netwerken zonder visitekaartje
Onderneemster Kelly Lovell, de ceo van Lovell Corporation, dacht vroeger dat haar visitekaartje van onschatbare waarde was. Tegenwoordig zet ze vraagtekens bij het nut ervan. Op Entrepreneur deelt ze haar bedenkingen.
Een nutteloze formaliteit
Op het gemiddelde visitekaartje staan een e-mailadres, telefoonnummer, een adres en een website. De meeste visitekaartjes krijgt Lovell als ze een potentiële klant voor de eerste keer ontmoet. Maar voor het maken van een afspraak moet je het e-mailadres en telefoonnummer al hebben. Als je op de juiste plek wilt zijn, heb je ook een adres nodig. En de afspraak is gedoemd te mislukken als je niet weet wat de website van die persoon is. Dus tenzij je per se wilt laten zien dat je goed voorbereid bent, is de toegevoegde waarde van een visitekaartje nihil.
Zonde van je kostbare tijd
Lovell was vroeger altijd blij als ze veel visitekaartjes had verzameld. Maar wat zegt dat nou echt? Volgens haar hebben de meeste mensen die zij spreekt op events geen visitekaartje meer. Lovell begreep dat eerst niet, tot ze een collega hoorde zeggen dat ze contact met hem op konden nemen door naar zijn naam@zijnbedrijf.com te mailen. Zo moeilijk is dat niet te onthouden en er blijft meer tijd over voor het gesprek zelf. Drukke zakenlui hebben vaak maar weinig tijd en dus is het belangrijk om efficiënt om te gaan met de aandacht die ze je geven.
Ze komen op een grote stapel
Zelf zit Lovell nu op het punt dat ze constant visitekaartjes in haar handen krijgt gedrukt. Die maken zelden indruk en als ze door opvallend kleurgebruik of een fraai design toch benieuwd is naar de persoon achter een visitekaartje, zoekt ze diegene misschien op. Maar daar houdt het dan ook op. Lovell hecht meer waarde aan een goed, zinvol gesprek en een follow-up via bijvoorbeeld LinkedIn. Hoe mooi je visitekaartje ook is, reken er niet op dat dit voor nieuwe business zorgt. Visitekaartjes zijn wat haar betreft niet meer dan een aanvulling op je netwerkskills.
Visitekaartje een slecht teken
Lovell heeft diverse startups opgericht. Het viel haar op dat de ene branche meer openstaat voor visitekaartjes dan de anderen. Zo zie je ze zelden in de media- en entertainmentwereld. Een bekende producer zei ooit tegen haar: 'Ik heb geen kaartje nodig. Als jij belangrijk bent, zou ik al moeten weten wie je bent en hoe ik je kan bereiken.' Het illustreert dat een visitekaartje ook een teken van onervarenheid kan zijn en erop kan wijzen dat je wanhopig of te gretig bent. Zij adviseert ondernemers om hun geld niet in visitekaartjes te steken, maar in een goede website.