Groningen en Apeldoorn ervaren grootste verkeershinder in Nederland volgens TomTom Traffic Index 2024
Nederlandse automobilisten waren, mede door files, in 2024 langer onderweg dan in 2023. Dat blijkt uit cijfers van de 14e editie van de TomTom Traffic Index, de barometer van mobiliteitspatronen over de hele wereld. In Groningen en Apeldoorn was de impact van files op reistijd het grootst.
In 2024 nam de gemiddelde reistijd in driekwart van de Nederlandse steden uit de Traffic Index toe. De gemiddelde reistijd in een stad wordt niet alleen bepaald door dynamische factoren zoals verkeersdrukte en wegwerkzaamheden, maar ook statische factoren zoals het wegennetwerk en snelheidslimieten hebben invloed. Een lange reistijd betekent dus niet direct veel files. De steden in Nederland waar verkeersdrukte de meeste impact heeft gehad op de reistijd zijn Groningen en Apeldoorn met gemiddeld 32 procent extra reistijd op de optimale reistijd (zonder files). Ook in Den Haag (31%), groeide de reistijd aanzienlijk door verkeersdrukte.
Amsterdam neemt gas terug
De gemiddelde totale reistijd was het langst in Amsterdam, waar automobilisten 23 minuten over 10 kilometer deden. Dat is 6 procent langer dan in 2023. In december 2023 veranderde de gemeente Amsterdam de gemiddelde snelheid van een groot aantal wegen in de stad van 50 km/u naar 30 km/u. Deze snelheidswijziging heeft, net als andere statische factoren, zoals infrastructuur, invloed op de optimale reistijd en dus ook de gemiddelde reistijd.
De top drie van steden met gemiddeld de langste reistijd wordt aangevuld door de steden Nijmegen en Den Haag. Het snelst ben je in Amersfoort, waar je 10 kilometer kon afleggen in gemiddeld minder dan 10 minuten. Dat was gemiddeld bijna 35 kilometer per uur sneller dan in Amsterdam.
Hieronder het totale overzicht van Nederlandse steden met bijbehorende stijging t.o.v. van 2023.
*Voor deze editie is de manier waarop we de grenzen van een stad en het centrum bepalen volledig opnieuw gedefinieerd. Hierdoor is de data nauwkeuriger in lijn met de werkelijke bewegingspatronen van inwoners. Het kan zijn dat de data van 2023 afwijkt van de Traffic Index van vorig jaar.
Ondanks dat je in Amsterdam gemiddeld het langst onderweg was, ondervonden automobilisten in de hoofdstad in verhouding minder hinder door files dan in andere grote steden (Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag).
November drukste maand, drukste dag vond plaats in Amsterdam
De drukste maand van 2024 was november, waarin de Nederlandse automobilist gemiddeld 31 procent langer onderweg was door files. Na november was ook oktober (29%) een drukke maand. De rustigste maanden van het jaar waren juli en augustus met een vertraging van 24 procent en 22 procent door verkeersdrukte.
De traagste dag van 2024 was in Amsterdam. Automobilisten deden op 6 september 2024 in de hoofdstad 29 minuten over 10 kilometer. Op deze dag waren er in en rond Amsterdam veel wegwerkzaamheden, waaronder aan de 2e Coentunnel en Zeeburgerbruggen. Ook 21 november in Groningen (24 minuten) en 18 juni in Nijmegen (23 minuten) waren uitzonderlijk drukke momenten. Het moment in Groningen was tevens het moment waarop je in Nederland, met 91 procent extra reistijd, de meeste hinder had van files. Sneeuw en gladheid waren hier waarschijnlijk de oorzaak.
Avondspits de piek van de dag
In de meeste Nederlandse steden, op Leiden, Haarlem en Almere na, was de avondspits drukker dan de ochtendspits. De meeste verkeershinder had je in Den Bosch, waar je in de avondspits gemiddeld 71 procent langer onderweg was dan in optimale omstandigheden, gevolgd door Rotterdam (66%) en Eindhoven (59%).
Het langst was je onderweg in de avondspits van Amsterdam met een gemiddelde reistijd van 27 minuten over 10 kilometer, gevolgd door de avondspits in Nijmegen (23 minuten) en Den Haag (22 minuten). Een automobilist die in Amsterdam dagelijks door het spitsuur 10 kilometer van en naar het werk reed was jaarlijks 189 uur onderweg, meer dan 23 volle werkdagen.
Barranquilla traagste stad ter wereld
Ondanks dat je in Amsterdam een lange reistijd had, viel de stad in het niets bij steden uit de rest van de wereld. Wereldwijd staat Amsterdam namelijk op plek 136 van de lijst met steden met gemiddeld de langste reistijd. Bovenaan staat het Colombiaanse Barranquilla, waar je gemiddeld 36 minuten deed over een afstand van 10 kilometer, gevolgd door Indiase steden Calcutta (35 minuten) en Bangalore (34 minuten). In Europa wordt de lijst aangevoerd door Londen met een gemiddelde reistijd van 33 minuten, gevolgd door Dublin (33 minuten) en Barcelona (31 minuten).
De traagste dag wereldwijd vond plaats op 17 januari in Sapporo, Japan. Hier deed je als automobilist maar liefst 48 minuten over 10 kilometer. In Europa was de traagste dag op 12 november in Boekarest, waar je gemiddeld 43 minuten deed over 10 kilometer. De plaats waar files voor de meeste verkeershinder zorgden was de Mexicaanse hoofdstad Mexico Stad. Hier deed je gemiddeld 52 procent langer over een rit dan de optimale reistijd. De top 3 wordt verder aangevuld door het Thaise Bangkok (50%) en het Filipijnse Davao City (49%).
Fileprobleem zal ook in 2025 groeien
Frans Keijzer, Traffic Expert bij TomTom: “Nederlanders hebben het afgelopen jaar weer langer in het verkeer vastgestaan dan in 2023 en het ziet ernaar uit dat die stijging ook in 2025 blijft aanhouden. We zien het woon-werkverkeer weer toenemen en doordat het Nederlandse wegennetwerk nodig toe is aan vervanging, zullen ook de wegwerkzaamheden blijven aanhouden. Die extra reistijd gaat ten koste van de arbeidsproductiviteit en het welzijn van automobilisten. Dat maakt het aanpakken van het fileprobleem een noodzakelijke opdracht.
De beste oplossing voor het probleem blijft het investeren in alternatieve mobiliteitsopties. Doordat files ook steeds vaker overdag en in het weekend ontstaan, wordt spitsmijdend rijden minder effectief. Ook meer (asfalt)wegen, hogere parkeerkosten en zero emissiezones gaan niet direct leiden tot minder verkeershinder. Aantrekkelijker en slimmer openbaar vervoer, toegankelijke P&R plaatsen en het stimuleren van andere vervoersvormen maken daarentegen wel impact. Blijf je daarom afvragen of je niet beter met het openbaar vervoer kunt reizen of de fiets kunt pakken. Nederlandse steden zijn ideaal voor fietsers, waardoor je er vaak met de fiets sneller bent dan met de auto.”