Google Sites niet bepaald laagdrempelig

Google Sites niet bepaald laagdrempelig

Redactie Baaz

Google heeft talloze webdiensten (Gmail.com, Google Analytics, Google Applications) waarbij de gebruiksvriendelijkheid centraal staat. Maar hun nieuwste teamsite-dienst Google Sites kent juist een behoorlijk hoge drempel.

Google kocht in 2006 softwarehuis Jotspot. Dit bedrijfje had webtechnologie ontwikkeld waarmee mensen gemakkelijk een eigen wiki-site konden ontwikkelen: een website waarop gebruikers kennis en informatie rond n onderwerp uitwisselen (Wikipedia is de ber-wiki: gebruikers wisselen kennis over alle mogelijke onderwerpen uit). Na 16 maanden sleutelen aan de technologie presenteert Google het resultaat: Google Sites.

De doelgroep: clubs, projectteams en scholen die er zonder veel technisch gedoe een eigen teamsite mee op kunnen zetten, waarbij verschillende Google-diensten (Google Apps, Google Calendar) gentegreerd kunnen worden. Als groupwareproduct wordt het al gezien als een concurrent voor Microsoft SharePoint.

Google-account niet voldoende
Op sites.google.com vind je het startpunt. Anders dan we gewend zijn van Google is inschrijven met je Google-account niet voldoende om met de nieuwe dienst van start te gaan. Een domeinnaam is ook verplicht. En dat levert gelijk een behoorlijk hoge drempel op.

Je hebt twee opties:
- je registreert een com.-domeinnaam voor 10 dollar per jaar, zoiets als www.teamdewit.com. Je gaat dus direct een abonnement aan bij een provider.
- je vraagt je provider om een bestaande domeinnaam (waar jij de rechten over hebt) te koppelen aan de webservices van Google Sites. Je krijgt instructies maar het is bepaald geen eenvoudige handeling en meestal ook niet gratis als je de provider de 'MX-records' vraagt om te zetten. (MX-records, nooit van gehoord?)

Screenshots
Wie geen zin en tijd heeft om een van bovenstaande hordes te nemen, moet het doen met de voorbeeldsites en de screenshots. We zien een 'Company intranet', een 'Team project, een 'Employee profile' en een 'Classroom'.

Opvallend: dezevoordbeeldsites hebben nou juist niet echt veel web 2.0-features aan boord, zoals 'gadgets' met ingekoppelde inhoud van een andere website (denk aan het lokale weer of verkeersinfo) en rss-kanalen om je op het nieuws van de site te abonneren. Wel zie je af en toe de bekende Google Calendar opduiken. Met een regeltje code is die overigens ook in ieder andere willekeurige website te plakken.

Sharepoint-killer?
Matthew Glotzbach van Google noemde de nieuwe dienst een 'Microsoft Sharepoint-killer' (meldt Planet.nl gisteren). Dat lijkt WINMAG Pro nogal overdreven. Microsoft's virtuele prikbord SharePoint biedt al vele jaren handige zakelijk bruikbare functionaliteit en is bij praktisch iedere provider die het aanbiedt 30 dagen gratis en zonder verplichting op proef te gebruiken. Bij nieuwe webtechnologie is het cruciaal dat kenniswerkers het zonder veel gedoe en zonder kosten kunnen evalueren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie