Google neemt maatregelen tegen domeinproeven
Adverteren op websites die gebaseerd zijn op een tikfout? Een van de partners van Google heeft hiermee in een maand tijd wel 3 miljoen dollar verdient. Veel domeinregistratiebedrijven laten tijdelijk domeinnamen vastleggen om die uit te testen op advertentiepotentieel. Vaak zijn de namen gebaseerd op veel gemaakte tikfouten in de naam van een bekende site. Na vijf dagen worden ze weer teruggegeven.
ICANN, de beheerder over het namensysteem van internet, heeft vorig jaar al eens de gevolgen van domeinproeven in kaart gebracht. Men vreesde voor instabiliteit van het domeinnamensysteem.
Google wil deze praktijken nu tegengaan, ook al omdat serieuze bedrijven die de namen graag willen hebben daar niet over kunnen beschikken. Google zegt de maatregelen volgende maand al in te willen voeren. Daarbij zullen Adsense-advertenties niet langer geplaatst op domeinen die minder dan vijf dagen oud zijn. Google zal door de maatregelen vermoedelijk zelf vele miljoenen dollars per week mislopen.