Geen omzet afgelopen kwartaal? Wél btw-aangifte
Nog 7 dagen. Dan moeten ruim twee miljoen ondernemers hun btw-kwartaalaangifte hebben ingediend én betaald. Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat ruim 140.000 ondernemers vorig kwartaal te laat waren met hun btw-aangifte of -betaling. Opletten dus. Om ondernemers op weg te helpen met de btw-aangifte, geeft Ferry Hoogerheijde, startersvoorlichter van de Belastingdienst, antwoord op de meest gestelde vragen van ondernemers.
Ben ik altijd verplicht om btw-aangifte te doen?
Ferry: “Als je belastingplichtig bent voor de btw moet je btw-aangifte doen. Oók als je in het afgelopen kwartaal geen omzet had. Of geen uitgaven hebt gedaan waarover je btw mag terugvragen. Het enige wat je dan hoeft te doen, is ‘nee’ aankruisen bij de vraag of je dit tijdvak iets hebt om aan te geven. Daarna kan je de aangifte verzenden. Dat heb je dus zo gedaan.”
Wat als ik te laat ben of de btw-aangifte en/of betaling vergeet?
Ferry: “Doe je de btw-aangifte en betaling niet of te laat, dan riskeer je een naheffingsaanslag. Op de naheffingsaanslag staat een schatting van de verschuldigde btw, aangevuld met een boete voor het te laat doen van je btw-aangifte en betaling. Dit bedrag is vaak hoger dan de btw die je in werkelijkheid moet betalen. Dit komt omdat wij niet weten hoeveel facturen je hebt verstuurd of ontvangen. En dus ook niet hoeveel btw je hebt betaald en ontvangen. Door op tijd je btw-aangifte in te dienen en te betalen, voorkom je een boete.”
Wat als er iets fout gaat met mijn btw-aangifte en/of betaling?
Ferry: “Dat komt best wel eens voor. Soms wordt het verkeerde btw-nummer of betalingskenmerk op de aangifte of betaling gebruikt. Het kan ook zijn dat ondernemers met een softwarepakket de aangifte te vroeg indienen, dus vóór 1 oktober. Of ondernemers doen over één aangiftetijdvak meerdere keren aangifte. Om dit soort fouten op tijd te herstellen proberen we ondernemers zo snel mogelijk te bellen. Geef daarom altijd een actueel telefoonnummer op bij het doen van de btw-aangifte.”
Ik bestelde in september een nieuwe laptop voor mijn bedrijf en kreeg direct een factuur, deze betaalde ik in oktober. In welke btw-aangifte moet ik deze meenemen: die van het derde of vierde kwartaal?
Ferry: “Als je bij de aanschaf van bedrijfsmiddelen btw betaalde, zoals bij het kopen van een laptop, dan kun je die aftrekken in de btw-aangifte. Hierbij is de factuurdatum bepalend voor het tijdvak waarin je de btw aftrekt. De btw hoef je dus nog niet betaald te hebben. In bovenstaand voorbeeld betekent dit dus dat je het btw-bedrag van de nieuwe laptop meeneemt in de aangifte voor het derde kwartaal.”
De deadline voor het doen van btw-aangifte over het derde kwartaal van 2023 is op 31 oktober. Zorg ervoor dat ook je betaling uiterlijk op deze datum binnen is. Dit kan sinds vorig jaar via iDEAL.