Factureren volgens de regeltjes
Hoe maak je een goede factuur, aan welke wettelijke eisen moet het voldoen en hoe lang moet je het eigenlijk bewaren? Over hoe een correcte factuur er uitziet bestaan veel vragen. Wij zetten ze op een rij en geven antwoord.
Wat staat er op een factuur?
Op je factuur zet je een aantal basisgegevens zoals je btw-nummer, btw-bedrag, factuurnummer en volledige naam. Alleen wanneer het bedrag van de factuur niet hoger is dan honderd euro of een eerdere factuur wijzigt, mag je een vereenvoudigde versie sturen. De facturen moet je opeenvolgend nummeren. Facturen die niet aan deze eisen voldoen, moet je herstellen anders heeft je klant namelijk geen recht op btw-aftrek.
Hoe lang moet je facturen bewaren?
Facturen over onroerende goederen moet je tien jaar bewaren, voor andere facturen bestaat een bewaarplicht van zeven jaar. Je mag facturen en bonnetjes scannen en digitaal bewaren, zolang het wel een juiste en volledige weergave van het origineel zijn.
Wanneer verjaart een factuur?
Het is mogelijk dat je pas na lange tijd een factuur verstuurt. Gaat de factuur naar een andere onderneming, dan verjaart de betalingstermijn na vijf jaar. Dezelfde termijn geldt voor de verkoop van diensten en reizen aan consumenten. Alleen als je een product aan consumenten verkoopt, heb je slechts twee jaar de tijd om te factureren. Herinner je je klant voor het einde van de verjaringstermijn aan de factuur? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in. Dit heet stuiten.
Hoe factureer je digitaal?
Digitale facturen moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als papieren facturen. Je klant moet akkoord gaan met de digitale factuur en digitale facturen bewaar je als digitaal bericht.
Hoe factureer je digitaal aan de Rijksoverheid?
Via Digipoort kun je je facturen voor de Rijksoverheid digitaal versturen. Digipoort is de elektronische brievenbus van de Rijksoverheid. Hiervoor kun je bij Logius een aansluitkit downloaden.