Dikke Vinger: ondernemers en BNNVARA onderzoeken belastingontwijking
Van Starbucks tot IKEA, van de Rolling Stones tot U2: met slimme trucs weten ze miljarden euro's uit de vingers van de fiscus te houden.
Maar waarom zou belastingontwijking uitsluitend voor de allerrijksten der aarde weggelegd zijn? In Jan de Belastingman zoekt Jan Versteegh tot op de bodem uit hoe multinationals belasting ontwijken en laat hij zien dat dit ook haalbaar is voor de kleine man.
Hij richt samen met twintig ondernemers het merk Dikke Vinger op waarmee ze via een slimme internationale constructie belasting kunnen besparen. De strategie is gebaseerd op een truc waar vrijwel elke multinational gebruik van maakt. Leuker kunnen ze het niet maken, wel een stuk goedkoper.
Belastingontwijking in belastingparadijs
In de eerste aflevering van Jan de Belastingman probeert Jan door te dringen tot belastingparadijs Nederland en ontdekt hij dat ons kleine landje een grote rol speelt in het wereldwijde spel van belastingontwijking. In de tweede aflevering pakt hij het vliegtuig naar Bermuda, vaak genoemd als één van de grootste belastingparadijzen van de wereld. Hier eindigen honderden miljarden van multinationals en doet Jan inspiratie op voor zijn strategie en het merk Dikke Vinger.
Jan de Belastingman is vanaf 7 september iedere donderdag om 20.55 uur te zien bij BNNVARA op NPO 3.
Foto: Michiel Cotterink/BNNVARA