De omzet in detailhandel stijgt. Maar het vertrouwen? Dat daalt!
Het volume steeg in deze periode met 2,3 procent. Vooral supermarkten, drogisten en meubelverkopers zagen omzetgroei. Kleding-, elektronica- en speelgoedwinkels behaalden een lagere omzet. Het vertrouwen van ondernemers in de detailhandel is in de loop van het eerste kwartaal sterk gedaald, meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
Internetverkopen wederom aan kop
De omzet van de detailhandel groeit nu al 17 kwartalen op rij. De hoogste omzetgroei werd bereikt in het derde kwartaal van 2017 toen de omzet met bijna 5 procent steeg. De omzetstijging in het eerste kwartaal van 2018 is de laagste toename op kwartaalbasis sinds het derde kwartaal van 2016.
De verkopen via internet stegen in het eerste kwartaal wederom veel sterker dan verkopen in fysieke winkels. De internetverkopen groeiden in het eerste kwartaal van 2018 met 21,7 procent. De hoogste groei van de internetverkopen was bij de multi-channelers. Voor deze groep is de verkoop via internet een ‘nevenactiviteit’, naast de ‘fysieke’ verkoop in winkels. Hier groeide de internetomzet met 25,8 procent. Bij de pure internetverkopers steeg de omzet met 19,3 procent.
Ondernemersvertrouwen detailhandel sterk afgenomen
Het vertrouwen van detailhandelsondernemers was aan het begin van het tweede kwartaal aanmerkelijk lager dan bij de start van 2018. De vertrouwensindicator zakte in deze periode van 14,8 naar 2,4. De daling wordt veroorzaakt door afgenomen omzetverwachtingen en omzetrealisaties en een toegenomen aantal ondernemers dat de voorraden te hoog vindt.