De kick van Autoblog.nl
Waarom zijn jullie Autoblog.nl gestart? En met wie?
“Samen met Vincent, de oorspronkelijke oprichter, en Dennis zijn we eind 2004 gestart met Autoblog. In eerste instantie puur voor de fun, maar we realiseerden ons al snel dat we de site continu van nieuwe content moesten voorzien. Momenteel werken we daarom met werkschema’s van drie dagdelen per dag, dus van 8 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds. We onderscheiden ons met primeurs, subjectieve en kritische berichten en testvideo’s.”
Jullie publiceren rij-impressies in woord en beeld. Hoe belangrijk is video?
“Heel belangrijk. Om onze video-items te professionaliseren hebben we zelfs een vaste cameraman, Ruben, in loondienst. Je kunt natuurlijk wel een droog stukje schrijven over de prestaties van een auto, maar beelden zeggen gewoon meer. Onze video-items kenmerken zich door een eigenzinnige blik. We bespreken geen saaie details als beenruimte achterin, maar richten ons op de opvallende punten, positief of negatief. Dat mag ook best persoonlijk, oftewel subjectief zijn.”
Wat rij je zelf voor auto?
“Dat is momenteel nog een oudje, een Alfa Romeo 145. Niet echt representatief voor iemand die voor z’n dagelijks werk in stoere bolide’s rijdt. Ik ben me dan ook aan het oriënteren. Ik twijfel tussen een Alfa of BMW van vier tot vijf jaar oud, of bijvoorbeeld een BMW M3 van vijftien jaar of ouder - om fiscale redenen.”
En als geld geen rol speelt, wat is dan je favoriete wagen?
“In ieder geval eentje met Italiaanse flair, zoals bijvoorbeeld een Alfa Romeo 8c Competitione of een Ferrari.”
Op de site nemen jullie geen blad voor de mond. Zijn er ook zaken waar jullie absoluut niet over schrijven?
“Wanneer een bijzondere wagen crasht is dat wel nieuwswaardig, maar we hebben een regel dat we er niet over schrijven wanneer er sprake is van een dodelijk ongeval. Dat zou respectloos zijn tegenover de nabestaanden.”
Wat zou volgens jullie de oplossing zijn voor het fileprobleem in Nederland?
“In ieder geval meer asfalt. Zorg voor meer alternatieven bij knooppunten, zoals het doortrekken van de A4 tussen Den Haag en Rotterdam. Wat dat betreft is er sprake van een repressief beleid, een puinhoopbestuur. Je zou je alle Tweede Kamerleden eens in een brandend gebouw moeten stoppen met maar één nooduitgang. Misschien dat ze het dan begrijpen. Je gaat toch ook geen nieuwe riolering meer aanleggen omdat mensen maar wat minder vaak naar de wc moeten gaan?”
Op jullie site staat ook dat het verhogen van de maximum snelheid beter zou zijn voor de doorstroming.
“Dat klopt. Onderzoeken en experimenten hebben aangetoond dat dit niet alleen leidt tot minder files, maar zelfs ook veiliger is. Duitsland is natuurlijk het ultieme voorbeeld, maar in ook Oostenrijk is men bezig met tests van een maximumsnelheid van 160 km/u op bepaalde autosnelwegen. Het draait allemaal om flexibilisering. In Nederland worden matrixborden alleen maar ingezet om automobilisten langzamer te laten rijden. Waarom ook niet andersom? Er heerst een taboe op de maximumsnelheid!”
Wat maakt bloggen nu zo leuk?
“Het is een enorme kick als je als eerste met primeurs naar buiten kunt komen. Bijvoorbeeld omdat één van onze bezoekers een testauto gespot heeft, of wanneer we exclusief een verslag kunnen brengen van een bijzondere bolide. Dat nieuws gaat soms de hele wereld over.”
Wat is jullie ambitie?
“We willen onze voornaamste concurrenten, Autoweek en Autotelegraaf, het moeilijk gaan maken. Qua omvang is er nog veel groeiruimte, mede door samenwerkingsverbanden. Adverteerders richten zich nog teveel op tv en bladen, maar dat zal vroeg of laat veranderen.”