Data, analyse en content: de marketingpijlers van nu
De marketingtrends van dit jaar

Data, analyse en content: de marketingpijlers van nu

Redactie Baaz
Trends, hypes, innovaties en noviteiten in de marketingwereld zijn zo soms niet meer bij te houden. Ook in 2016 staat er veel nieuws op stapel. Wat kan je als ondernemer marketing-wise doen om nog beter te scoren?

De marketingpijlers van 2016

Dit jaar zal de marketingindustrie verder transformeren, vertelt Marco Disseldorp, marketingmanager Benelux bij Adobe. Zo is de sleutel tot succes in 2016 het bieden van een rijke klantervaring, ongeacht of klanten zich bevinden in een fysieke of een digitale omgeving. De belangrijkste marketingpijlers op een rij.
 
'Het wordt net zo belangrijk dat marketingcontent kwalitatief en onderscheidend is, als het kanaal waarop het wordt gebracht. Verwacht in 2016 dus meer grappige, choquerende en emotionele content om de aandacht van de consument te trekken', aldus Marco. 

Persoonlijke reacties

Data is ongelooflijk belangrijk bij het opbouwen van persoonlijke relaties met klanten. Hoe meer je van een klant weet, des te persoonlijker kan je met de klant in contact treden. Tegenwoordig is er echter zoveel data dat het bijna onmogelijk wordt dit allemaal te analyseren. 'Merken zullen zich dit realiseren en geautomatiseerde marketingtechnologie in gaan zetten om het testen van campagnes met actuele consumentendata doorlopend en consistent te maken. Hierdoor kunnen marketeers real-time inzichten toepassen en digitale advertenties kopen en verkopen.' 

Van diagnostisch naar voorspellend

Meer marketingpijlers: steeds meer bedrijven gaan van diagnostische analyse naar voorspellende analyse. Marco: 'Voorspellende analyse is een belangrijk middel om de concurrentie voor te blijven; het gaat niet meer om het vergaren van data, maar het krijgen van inzichten en ondernemen van acties.'
 
'Als bedrijven hun e-mailmarketing niet veranderen in 2016, zullen ze een sterk marketingkanaal verliezen', waarschuwt Adobe's marketingmanager. 'Met e-mail kan een bedrijf nog steeds hun verkoop en klantloyaliteit stimuleren. Klanten vinden het zelfs de prettigste manier om aanbiedingen te ontvangen. Bedrijven moeten e-mails echter niet meer in grote hoeveelheden uitsturen, maar moeten kwaliteit verkiezen boven kwantiteit. Een merk kan deze kwaliteit bieden door contextueel relevante acties en aanbiedingen te delen die specifiek voor de ontvangende klant zijn opgesteld.' 

Grenzen vervagen

De grenzen tussen de fysieke en digitale wereld vervagen en instore technologieën zoals iBeacons en interactieve displays dragen hieraan bij. 'Digitale marketing werkt niet enkel meer via computers en mobiele devices, maar in 2016 zal er nog over het begrip 'digitale marketing' worden gepraat. Tot het moment dat marketeers allemaal crosschannel experts zijn, zal digitale marketing blijven bestaan als specialisme.'
 
Valt contextuele marketing onder de marketingpijlers? Ingeborg van Beusekom van SAP Nederland schreef er over op deze site.
 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie