Contactgegevens versloffen door gebrekkig verantwoordelijkheidsgevoel
Slechts 10% van de ondernemingen ziet dit in en heeft een zogenaamde database manager in dienst. Alleen wanneer een manager persoonlijk verantwoordelijk gesteld wordt, kunnen zaken als reputatieschade en matige klantenservice als gevolg van een vervuilde database met contactgegevens verholpen worden.
Verantwoordelijkheid
Deze conclusies staan in het tweede deel van het Global Contact Data Management Report van QAS, een dochtermaatschappij van Experian. Bij de overgrote meerderheid is het beheer van contactgegevens onderdeel van het totale takenpakket van een willekeurig lid van het personeelsbestand terwijl dit eigenlijk op het bord van iemand uit het managementteam zou moeten liggen. In 5% van de gevallen is er zelfs niemand die zich verantwoordelijk voelt voor het beheer van de kwaliteit van de gegevens. Dit gebrek aan verantwoordelijkheid heeft tot gevolg dat bij ondernemingen het contact data management te wensen over laat. Hierdoor wordt vaak niet het voordeel behaald dat bij een adequaat beheer van contactgegevens mogelijk is.
Database manager
Slechts de helft (50%) van de 2.078 respondenten in het onderzoek stelt dat iemand in het managementteam zorg draagt voor de datakwaliteit. Naast het hoofd IT (15%), het hoofd marketing (10%) en de database manager (10%), zijn er ook CEOs (9%), managing directors (8%), CRM-managers (5%) en sales managers (2%) die zich met deze taak bezighouden. Hoewel het een verbetering is ten opzichte van 2005 toen nog maar 34% van de managementteams zich bezig hielden met contact data management, ligt nog steeds bij ruim een derde (38%) van de bedrijven de verantwoordelijkheid bij iemand die geen managementfunctie heeft. Bij de resterende 12% van de ondernemingen is het onduidelijk wie de verantwoordelijkheid draagt.
Ineffectieve mailingcampagnes
Het gebrek aan contact data management of de onduidelijkheid over het beheer ervan, komen de kwaliteit van de contactgegevens niet ten goede, meent Jonathan Hulford-Funnell, Group operating officer bij QAS ltd.Dit is een zorgelijke ontwikkeling aangezien een directie zijn bedrijfsstrategie en doelstellingen baseert op analyses van klant- en prospectgegevens. Wij vinden het dan ook opmerkelijk dat het senior management de kwaliteit van contactgegevens niet beter in het oog houdt. Dit zou niet alleen geld besparen aan ineffectieve mailingcampagnes, maar het maakt het ook gemakkelijker om bestaande wet- en regelgeving op dit gebied na te leven.