Bedrijven onderschatten netwerkeisen Unified Communications

Redactie Baaz
Organisaties hebben vaak te weinig zicht op de eisen die 'Unified Communications' (UC)-toepassingen aan een netwerk stellen, met moeizame implementaties als gevolg.

Unified Communications is de term voor het aanbieden van communicatiemiddelen als mail, ip-telefonie en web conferencing via n centrale applicatie. 'Presence' (het zichtbaar maken van de beschikbaarheid van contactpersonen) is daarbij een belangrijk element. Mits goed uitgevoerd kan UC de tijd die verloren gaat aan zinloze communicatiemomenten flink terugbrengen.

Lotussphere
Op de IBM Lotussphere-conferentie kwam naar voren dat organisaties de netwerkeisen van UC neigen te onderschatten. Gary Barnett herkent deze situatie uit de praktijk. Hij is partner binnen The Batchwick Group, een Brits onderzoeksbureau dat organisaties adviseert over de manier om it-oplossingen te implementeren. Barnett: "Vooral voor snelgroeiende kleine organisaties tot een maximum van vijfhonderd werknemers geldt vaak dat hun netwerk-infrastructuur is ontstaan op een chaotische en ad-hoc manier. Dit soort organisaties zijn innovatief en implementeren relatief vaak UC-toepassingen. Hun netwerk is daar niet altijd op voorbereid. Ik ken diverse gevallen van organisaties die echt hebben geworsteld met het uitrollen van ip-telefonie. Dat was niet alleen vervelend voor henzelf maar ook voor de leveranciers van die oplossingen. Hun klant zei het is jullie schuld' maar de softwareleveranciers waren daar niet altijd zeker van."

Partnerovereenkomsten
IBM kondigde op de conferentie partnerovereenkomsten met Cisco, NEC, Nortel en Ericcson aan. Volgens Barnett zijn deze overeenkomsten ongetwijfeld genspireerd door bovengenoemde problematiek.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie