BCC wint Zilveren Retail Jaarprijs in de categorie Innovatie
BCC is hiermee volgens de jury de eerste Europese winkelketen die op een duurzame manier met energie en klimaat omgaat. Dit initiatief is ontstaan in september 2006, genspireerd door de veelbesproken documentaire van Al Gore, en erop gericht om de Europese elektronica te verduurzamen.
Het juryrapport luidt als volgt: BCC is de afgelopen jaren getransformeerd tot een zeer succesvolle, vernieuwende en onderscheidende low price/high service retailer. Het bedrijf heeft onlangs het Groene Stekker initiatief genomen, waarmee het de eerste Europese winkelketen is die op een duurzame manier met energie en het klimaat omgaat. BCC heeft een ambitieuze missie geformuleerd om de eigen onderneming, de elektronicabranche en Europa duurzamer te maken.
Het integrale karakter van het initiatief blijkt uit de doelgroepen waarop BCC zich richt. Hiertoe behoren de eigen medewerkers, consumenten, leveranciers en de zusterbedrijven binnen de internationale moederorganisatie KESA. Voor de doelgroepen zijn veelal in samenwerking met maatschappelijke organisaties als het Wereld Natuur Fonds en Natuur en Milieu zes indrukwekkende projecten geformuleerd, die allen zijn gericht op het bereiken van de doelstelling. In de interne en externe communicatie wordt de aandacht voor klimaat en energie voortdurend benadrukt.
Het is een duurzaam initiatief, dat rationeel en emotioneel is verankerd in de onderneming. BCC is een bedrijf met een missie en met duurzaamheid in de genen. BCC laat met het initiatief zien dat innovatieve ondernemingen op vernieuwende manier in staat zijn om verbindingen te leggen tussen bedrijfsleven en maatschappij. En daarvoor verdient BCC volgens de Jury alle lof en alle waardering.