BBQ-SPA: de eerste professionele barbecue deep cleaning service van Nederland
De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de barbecue weer tevoorschijn te halen.
Borstel over de gril, inkopen doen en aansteken? Think again. Naar schatting maakt slechts drie tot zes procent van de Nederlanders hun barbecue goed schoon. Niet hygiënisch en al helemaal niet veilig. BBQ-SPA biedt de oplossing en reinigt barbecues door heel Nederland. Wij spraken oprichter Diederik Warmelink.
Kun je wat vertellen over jouw achtergrond?
“Ik heb de opleiding Marketing Management gestudeerd in Groningen, waarna ik voor diverse bedrijven heb gewerkt als marketing en strategie consultant, waaronder bij Loyalty Lab en Fronteer. Ondernemen zat er bij mij al vroeg in. Voordat ik aan de slag ging als consultant heb ik al meerdere kleinere handelsbedrijven opgericht. Ruim anderhalf jaar geleden besloot ik om het ondernemerschap weer op te pakken met BBQ-SPA.”
Hoe ben je op het idee gekomen van BBQ-SPA?
“Eigenlijk is het concept heel simpel ontstaan: door middel van mijn eigen ervaring. Eind 2019 was ik mijn barbecue aan het schoonmaken. Dit nam maar liefst acht uur van mijn tijd in beslag en daarbij zaten mijn hele tuin en gevel vervolgens onder de smurrie. Geen makkelijke of leuke taak en daardoor ook geen wonder dat de meeste Nederlanders dit liever overslaan. We vinden de schoonmaak massaal het lastigste onderdeel van barbecueën blijkt uit het Nationaal BBQ-onderzoek Nederland. Voor 26 procent van ons is het zelfs een reden om de hem niet eens aan te steken. Daarbij komt dat wanneer we de barbecue schoonmaken, we ons veelal beperken tot het borstelen van het rooster en de resterende onderdelen laten voor wat het is. Dit resulteert in een onhygiënische situatie én bovenal een onveilige. Hier zag ik een gat in de markt. Ik ben aan de slag gegaan om een efficiënt proces te ontwikkelen met de juiste professionele middelen en apparatuur om barbecues binnen enkele uren brandschoon te krijgen. Zo werd BBQ-SPA geboren.”
Waarom is een schone barbecue zo van belang?
“Op de eerste plaats creëert een slechte schoonmaak van de barbecue een onhygiënische situatie vol bacteriën en kankerverwekkende stoffen. De gemiddelde barbecue bevat zelfs meer dan twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril. Er zitten niet alleen veel oude etensresten, schimmels en opgehoopte koolstofresten; ongedierte zoals maden in de barbecue is absoluut geen zeldzame situatie. Steek je de barbecue aan? Dan komt de walm hiervan vanzelf in het eten terecht. Dit resulteert jaarlijks in duizenden Nederlanders met een voedselvergiftiging. Ook de opvang van het vet wordt veelal overgeslagen, waardoor steekvlammen en vetbranden kunnen ontstaan. Naast dat dit ontzettend gevaarlijk is, brengt dit onnodige kosten met zich mee. Naar schatting zijn we in ons land in totaal zo’n 2.5 tot 3 miljoen euro per jaar kwijt aan brandschade. En over geld gesproken; een schone barbecue gaat dubbel zo lang mee. Waar barbecues al niet goedkoop waren, is de gemiddelde aanschafwaarde in de afgelopen jaren bijna verdubbeld en daarbij besteden we 50 tot 200 euro aan eten per keer dat we barbecueën. Tel uit je winst bij een schone barbecue.”
Wat is jullie missie?
“Ons land behoort tot de top zes barbecue landen ter wereld. 95 procent van de Nederlanders barbecuet minimaal een keer per jaar en 75 procent van ons heeft er minimaal één in huis. Toch wordt zo’n 94 procent van de Nederlandse barbecues niet goed genoeg schoongemaakt, wat alle bovengenoemde gevolgen kan hebben. Met BBQ-SPA zijn we op een missie om van Nederland een leuker, veiliger en gezonder barbecueland te maken op de meest makkelijke manier voor de gebruikers.”
Hoe gaan jullie te werk?
“Onze monteurs rijden door heel Nederland - met uitzondering van de Waddeneilanden - om barbecues met professioneel gereedschap de benodigde grondige jaarlijkse poetsbeurt te geven. Klanten kunnen bij ons online een aanvraag indienen voor een afspraak waarbij zij aangeven wat voor barbecue zij hebben en van welke services zij gebruik willen maken. Naast de schoonmaak kunnen zij namelijk ook bij ons terecht voor onderhoud. Vervolgens plannen we op korte termijn een afspraak in bij hen thuis en maken we de barbecue binnen twee tot drie uur brandschoon. Dezelfde dag kan de barbecue dus alweer worden aangestoken!”
Jullie zijn het eerste deep cleaning barbecue service van Nederland, verwacht je op termijn veel concurrentie?
“Wanneer je je verdiept in de aspecten die nodig zijn voor de schoonmaak van barbecues en kennis hebt van zakendoen, is het niet ingewikkeld om hierin een business te starten. De kans is daarom groot dat we te maken zullen krijgen met concurrentie. Dit zien we echter niet als probleem. Het brengt ons alleen maar dichter bij het behalen van onze missie om heel Nederland leuker, veiliger en gezonder te laten barbecueën. Volgend jaar willen we BBQ-SPA dan ook als franchiseformule aan gaan bieden waarbij gebruik gemaakt kan worden van onze kennis, processen, producten en goede naam.”
BBQ-SPA bestaat nu ruim twee jaar, kun je wat vertellen over de ontwikkeling van het bedrijf?
“Eind 2020 ben ik BBQ-SPA gestart door enkel met een emmer en spons langs buurtbewoners te gaan om hun barbecue schoon te maken. De maanden daarop stonden voor mij in het teken van leren en het ontwikkelen van de professionele service die we nu aanbieden. Hiervoor heb ik samengewerkt met partners uit de schoonmaak- en barbecue industrie. Inmiddels rijden er dagelijks drie monteurs door Nederland voor de schoonmaak en het onderhoud van talloze barbecues. Om het voor klanten gemakkelijker te maken om de barbecue gedurende het jaar goed bij te houden zijn we nu ook hard aan het werk om een eigen lijn aan schoonmaakproducten te ontwikkelen.”
Wat zijn jouw ambities en toekomstdoelen?
“Nadat we in Nederland onze missie realiseren, zou ik het heel tof vinden om van BBQ-SPA een internationaal bedrijf te maken en zo te zorgen voor zoveel mogelijk blije, veilige en gezonde barbecuers. Als het aan mij ligt hebben we over vijf jaar 50 tot 100 (franchise) locaties door heel Europa, inclusief onze eigen productlijn.”