Alles outsourcen, je kantoor als eerste
Een werkplek kost 14000 euro per jaar, schat Eduard Schaepman van Regus Benelux. Voor startende ondernemingen een onnodig zware last. Uitbesteden die handel!
Schaepman is algemeen directeur van Regus Benelux, een bedrijf dat over de hele wereld kant en klare kantoren, werkplekken en vergaderfaciliteiten verhuurt. Per jaar, per maand, per dagdeel, per uur, maakt niet uit.
De gebouwen zijn tot op de paperclip ingericht, zoals Schaepman het verwoordt. Je hoeft alleen te gaan zitten en je kunt beginnen.
In Nederland staan 31 kantoren, maar aan de woordkeuze van Schaepman valt op te maken dat Regus permanent groeit: "Ik start altijd bij een centraal station, dat is toch de beste plek. Dan volgt eventueel een plek in het centrum en als laatste komen de businessparken aan de rand van de stand, langs de snelweg."
Kantoornomaden. Het concept van Regus trekt veel mobiele werkers: consultants, recruiters, salesmensen. Iedereen die aan n kantoor niet genoeg heeft. Vanaf 200 per maand kun je tien keer per maand gebruik maken van privkantoren overal ter wereld. Daarnaast heb je onbeperkt toegang tot business lounges en cafs.
Die prijs is redelijk, maar desondanks loopt de rekening op jaarbasis aardig op. Als je de werksessies bij Regus niet daadwerkelijk om kunt zetten in omzet, dan is een van de goedkopere abonnementen een beter alternatief. Voor 200 per jaar heb je bijvoorbeeld al toegang tot de gemeenschappelijke businesslounges.
Shared offices. Bedrijven die meer vastigheid willen kunnen een kantoor delen met een andere partij of een ruimte voor zichzelf afhuren. De gemiddelde contractlengte is 16 maanden volgens Schaepman. Groeiende bedrijven kiezen er uiteindelijk toch vaak voor om een eigen pand te kopen, waar ze meer aan branding en styling kunnen doen. Overigens wordt Regus wel eens gevraagd om dan het facilitaire beheer op zich te nemen, inclusief personeel bij de receptie: "Onze CAO is een stuk voordelig dan bijvoorbeeld die van een bank."
Sociaal ondernemen |
Regus is niet de enige onderneming die werkplekken verhuurt. In Rotterdam stuitten we op The Hub, een organisatie die ook in London, Johannesburg, Bristol, Sao Paulo is te vinden. Binnenkort volgt Berlijn. The Hub richt zich op 'social innovation'; het wil een plek zijn waar ideen groeien en bedrijven elkaar ondersteunen. In Rotterdam zijn werkplekken, vergaderkamers, workshopruimtes, een caf en een bibliotheek te vinden. Net als bij Regus zijn alle faciliteiten op het gebied van internet, telefonie, printen, kopiren, scannen en post aanwezig. Ook The Hub werkt met eenabonnement (een stuk goedkoper - maar er is dan ook maar een vestiging in Nederland), die je per maand kunt aanpassen op wat je nodig hebt. Hoewel bij Regus het sociaal ondernemen niet centraal staat, ziet Schaepman vaak toch ook broeinesten voor ideen ontstaan. Hij probeert dit ondersteunen met borrels, gezamenlijke ontbijten, nieuwsbrieven over nieuwe 'bewoners' en virtuele netwerkjes op Hyves en LinkedIn. |