4 tips om de waarde van je bedrijf te verhogen

4 tips om de waarde van je bedrijf te verhogen

Redactie Baaz

De waarde van je bedrijf verhogen is super belangrijk voor lange termijn succes. Wil je na jarenlang ploeteren eindelijk je bedrijf verkopen, dan wil je natuurlijk wel dat de waarde hoog is. Er zijn verschillende manieren waarop jij de waarde van je bedrijf kunt verhogen. Hier zijn 4 algemene tips om dit te bereiken.

Verbeter de omzetgroei

Een van de meest vanzelfsprekende manieren om de waarde van je bedrijf te verhogen, is door de omzet te verhogen. Dit kun je op vele manieren bereiken. Goede marketing is hiervoor heel belangrijk. Denk aan online marketing, mond-tot-mondreclame en sociale media om je merk bekender te laten worden. Daarnaast kan het uitbreiden van je product nieuwe markten openen en bestaande klanten meer variatie bieden. 

Focus op efficiëntie

Als ondernemer weet je veel over je bedrijf, klanten en de sector. Je ziet vaak alles en helpt overal een handje. In het begin doe je veel zelf, omdat je denkt dat het sneller gaat. Maar als je bedrijf groter wordt, is het te veel om alleen te doen. Het wordt dan tijd om taken te geven aan je werknemers. Wacht hier niet te lang mee. Het is niet goed als je bedrijf alleen op jou leunt. Zorg dat anderen ook weten wat jij weet. Zo kan je bedrijf ook zonder jou goed doorgaan. Een andere tip: ga op zoek naar “remote” medewerkers in landen waar de gemiddelde kosten van leven een stuk lager liggen. Je zou bijvoorbeeld je grafische ontwerpen, webdevelopment of klantenservice kunnen uitbesteden aan personeel in de Filipijnen.  Daar liggen de lonen lager, waardoor jij meer geld overhoudt om je omzet te verhogen.

Verdiep jezelf in de markt

Leer over de markt en je klanten. Vraag je af: welke nieuwe dingen gebeuren er en hoe beïnvloeden die mijn klanten en mij? Kijk goed naar de markt en hoe je bedrijf werkt. Bedenk wat goed gaat, wat beter kan, wat kansen zijn en wat problemen kan geven. Het is belangrijk om niet alleen op één markt te richten. Als het daar slecht gaat en je hebt geen andere markten, dan heb je een probleem. Ook als je bijna al je geld verdient met maar een paar klanten, is dat riskant. Probeer dus veel verschillende klanten te hebben.

Wees aanpasbaar 

Daarnaast is het handig als je je producten en diensten aan kunt passen aan de huidige markt en trends. Zo zorg je dat je relevant blijft op de markt en klanten je producten en/ of diensten blijven gebruiken. Blijf daarom continu in gesprek met je doelgroep. Je kunt hiervoor Google Analytics, interviews, enquêtes en andere tools voor gebruiken. Zo weet je altijd wat er staat te gebeuren en kun je je hierop aanpassen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie