300 procent groei voor je onderneming? Volg deze 7 stappen
Bijna elke ondernemer streeft naar groei, maar een onderneming laten groeien is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zijn er ontelbaar veel groeimodellen en groeimodellen om uit te kiezen. Oud-reclameman Frans de Groot zweert echter bij zijn eigen BITSER-methode. Volgens deze methode kun je binnen 7 stappen 300 procent groei realiseren.
Na zijn werk bij enkele grote reclamebureau’s begon Frans de Groot in 1993 met zijn eigen reclamebureau. Nadat ze 300 procent groei hadden gerealiseerd voor Rover Group wisten De Groot en zijn partners dat ze op een goudmijntje zaten. Na enige analyse - hoe konden ze kun klant opeens 300 procent laten groeien? - kwamen ze tot de zogenaamde BITSER-methode. Waar staat BITSER voor? Bekendheid, Imago, Traffic, Sale, Extra-Sales, Re-sell. Voor succesvolle groei moet iedere onderneming deze 6 treden bewandelen. Hoe je met zijn methode die magische 300 procent groei behaald, deed De Groot voor de Ondernemer uit de doeken.
7 stappen naar 300 procent groei
Frank de Groot legt uit dat hij en zijn partners, samen met de Radboud Universiteit tot de conclusie kwamen dat er voor een succesvol uitgevoerde BITSER-methode zeven stappen moeten worden doorlopen:
1. Neem een continuïteitsdoel als startpunt
Het is van essentieel belang dat je jezelf een omzetdoel stelt als startpunt. Je moet je afvragen hoeveel geld je nodig hebt om te kunnen functioneren. bovendien moet je vooruit kijken met groei in je achterhoofd. Dus niet alleen ‘wat heb ik vandaag nodig?’, maar ook ‘wat heb ik morgen en overmorgen nodig?’.
2. Focus op harde feiten
Leun niet op aannames, maar kijk naar de feiten: het is één van de vereisten om succesvol te ‘bitsen’. Als je 90% van je spullen aan vrouwen verkoopt, en 10% aan mannen maakt het niet uit hoe mannelijk je product is. Dan moet je je focussen op het vrouwelijke segment van je doelgroep.
3. Wees onkopiëerbaar
Het is voor elke onderneming belangrijk om een unique selling point te hebben. Elk bedrijf heeft zo’n UPS - De Groot noemt het een Gouden Ei - iets wat concurrenten niet zomaar van hen kunnen overnemen. Zorg dat je niet overschaduwd kan worden door je concurrentie door je te blijven focussen op je UPS.
4. Haal alles uit je doelgroep
Als je de BITSER-methode correct toe wilt passen, moet iedereen uit z’n eigen wereldje komen. Je gaat je nog maar op zes dingen richten: Bekendheid, Imago, Traffic, Sale, Extra-Sales, Re-sell. Daardoor kun je veel nutteloze taken links laten liggen.
5. Blijf effectief werken
Wanneer je begint met de BITSER-methode moet je alles wat je doet, zo goed mogelijk doen. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat als de BITSER-methode perfect wordt toegepast er zelfs 900 procent groei gerealiseerd kan worden.
6. Kijk vooruit
Voorspel de resultaten van je activiteit zo goed mogelijk voordat je ze uitvoert. Aan de hand van de BITSER-methode kun je terugrekenen: hoeveel procent moet ik uit elk van de zes stappen halen om mijn beoogde groei te realiseren? En draagt mijn actie bij aan dit percentage?
7. Waarborg de financiële groei van je investeringen
Elke stap naar groei kost uiteraard geld. Bereken daarom hoe rendabel je investering zal zijn. Je waarborgt zo dat de investering meer oplevert dan wat het kost.