Tips om als CEO met een arbeidsconflict om te gaan
Als CEO zul je helaas ooit met een arbeidsconflict om moeten gaan. Hierdoor is het zaak om hier goed op voorbereid te zijn. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vind je in deze blog wat tips om ervoor te zorgen dat een arbeidsconflict op een snelle en juiste wijze wordt opgelost.
Tips om als CEO met een arbeidsconflict om te gaan
Als CEO zul je helaas ooit met een arbeidsconflict om moeten gaan. Hierdoor is het zaak om hier goed op voorbereid te zijn. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vind je in deze blog wat tips om ervoor te zorgen dat een arbeidsconflict op een snelle en juiste wijze wordt opgelost.
Doe aan mediation
De eerste tip die we je mee willen geven is om aan arbeidsmediation te doen. Dit houdt in dat je onderhandelt met degene waar je bedrijf een conflict mee heeft. Hierbij is het zaak om een persoon te hebben die kan bemiddelen tussen partijen en neutraal is. Hierdoor kunnen geschillen vrij snel opgelost worden en is de kans zelfs dat de situatie toch nog werkbaar blijft, waardoor je niet veel kosten kwijt bent.
Zet alles op papier
Ten tweede is het van groot belang om alles op papier te zetten. Je wil namelijk sterk in je recht staan als het conflict onverhoopt escaleert en naar de rechter gaat. Door alles op papier te hebben staan, zorg je ervoor dat een rechter tot een eerlijk oordeel uitkomt, wat meestal in je voordeel uitkomt. Zorg er daarom voor dat je bijvoorbeeld bepaalde conversaties door een ander op laat schrijven of communicatie via berichten apps vast laat leggen aan de hand van screenshots.
Wees rationeel
Het is menselijk om emotioneel betrokken te raken bij een conflict, maar als CEO is het cruciaal om rationeel te blijven. Probeer te begrijpen wat de onderliggende oorzaken van het conflict zijn zonder direct te reageren vanuit een plaats van emoties. Door met een kalme en objectieve houding naar een oplossing te zoeken, creëer je een constructieve sfeer waarin iedereen zich gehoord voelt. Vergeet niet dat het tonen van empathie niet betekent dat je onredelijke eisen moet inwilligen. Het gaat erom een balans te vinden tussen begripvol zijn en je verantwoordelijkheid als leider nemen.
Focus op oplossingen
Tevens is het zaak om de focus op oplossingen te hebben. Niemand heeft er wat aan als je als CEO niet je best doet om van een conflict af te komen. Leg daarom alles opzij om er alles aan te doen om hieruit te komen. Het helpt hierbij als je iemand hebt die je af en toe op je plek zet. Hiermee weet je altijd waar je prioriteiten liggen en zal het conflict sneller voorbij zijn.
Communiceer duidelijk
Tot slot is het een goed idee om duidelijk te communiceren. De meeste geschillen ontstaan namelijk doordat men elkaar niet begrijpt. Kijk daarom kritisch naar je communicatievaardigheden en analyseer of er op dit vlak wat fout is gegaan. Met een beetje inzicht is de kans groot dat er nog wat te herstellen valt.
Foto Andrea Piacquadio: