Zo voer je succesvol campagne voor crowdfunding op social media

Zo voer je succesvol campagne voor crowdfunding op social media

Redactie Baaz
De komst van crowdfunding biedt ondernemers veel kansen. Waar banken geen potentie zien in een bepaald project, kan dit voor de crowd anders liggen en toch voldoende financiering worden opgehaald. Maar een crowdfunding campagne tot een succes maken kost tijd en moeite.

Zowel online als offline zullen ondernemers potentiële investeerders moeten aanspreken en overtuigen om hun project of bedrijf te financieren.  'Nadat een crowdfunding campagne online staat is het geen kwestie van achterover leunen en wachten tot het geld binnenstroomt' aldus Chris Thomas, oprichter van internationaal crowdfundingplatform Eureeca. In dit artikel geeft hij acht tips om het meest uit social media te halen tijdens een crowdfunding campagne. 

Maak het doel duidelijk

Het eerste wat van belang is, is duidelijkheid. Om interesse te kunnen wekken zal het voor potentiële backers duidelijk moeten zijn wat het project is, waar de ambities liggen en waarom het van belang is dat er voldoende financiering wordt opgehaald. Het spreekt voor zich dat op het moment dat bezoekers van de social mediakanalen het doel begrijpen en zich hierin kunnen vinden, zij sneller geneigd zijn om te financieren. Concreet zijn is key. Een eerste stap, die toch vaak over het hoofd wordt gezien, is dus dat de informatie volledig is ingevuld en de gebruikte beelden op de pagina’s duidelijkheid scheppen over het project.

Plaats regelmatig

Eén van de belangrijkste aspecten voor het creëren van engagement op social media is het regelmatig plaatsen van content, zo blijven volgers betrokken. Een contentkalender kan ondernemers hierbij helpen en brengt structuur en rust. Hierin staat welke berichten wanneer geplaatst zullen worden en zorgt ervoor dat deze eventueel al van tevoren kunnen worden ingepland. “Een content planning zorgt ervoor dat ondernemers geen fulltimebaan hoeven te maken van hun social media-aanpak” aldus Thomas. Zo hoeven ondernemers alleen nog variabele (spontane) content te plaatsen. 

Wees concreet

Ook in het plaatsen van berichten komt het belang van het concreet zijn terug. Communiceer ook hierin duidelijk waarvoor er geld wordt opgehaald, hoeveel financiering er nog mist en hoe men de campagne kan steunen. Door waar mogelijk de urgentie te benadrukken, kunnen geïnteresseerden in veel gevallen over de streep worden getrokken. Maak het, met een duidelijke call-to-action, daarnaast makkelijk voor de volgers om het project te steunen. 

Varieer in content

Let ook op de diversiteit van de berichten die worden geplaatst. Dit kan variëren van tekst, beeld, maar bijvoorbeeld ook prijsvragen en/of giveaways. Door te variëren in content is er een grotere kans dat de interesse behouden blijft. Uit onderzoek blijkt niet alleen dat beeld beter de aandacht trekt, maar dat deze vorm van content daarnaast maar liefst 600.000 keer sneller wordt opgenomen. En ook hierin is veel te variëren, denk aan foto’s, afbeeldingen, video’s, infographics en presentaties. Probeer hierbij wel te letten op professionaliteit. Kwalitatieve content en een professioneel design dragen bij aan een vertrouwelijke uitstraling.

Wek vertrouwen

Ook authenticiteit is een belangrijk begrip voor vertrouwen. Laat zien wie de ondernemers en betrokkenen achter het project zijn, waar jullie naar streven en wat hun motieven waren om aan te sluiten. Komt dit niet écht over? Dan is het niet geloofwaardig en zullen mensen minder snel geneigd zijn zich aan te sluiten. Naast het voorstellen van het team, kan ook behind the scenes content goed werken om het publiek te betrekken. Deze laten goed de sfeer zien die heerst binnen het bedrijf en maken het persoonlijk. 

Betrek de volgers

Probeer mensen zoveel mogelijk te betrekken bij de content. Het is bewezen dat het stellen van vragen in berichten engagement en reacties oplevert. Wordt er gereageerd op de berichten? Reageer hier dan ook weer op. Social media draait om interactie. Alleen het posten van berichten werkt niet. Een andere best practice volgens Thomas is het laten zien van waardering aan mensen die het project steunen. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht om één van de ambassadeurs in het zonnetje te zetten met een post? 

Creëer bereik

Probeer met de posts een zo groot mogelijk bereik op te bouwen. Dit gebeurt gedeeltelijk door goede content, maar kan gestimuleerd worden door zoveel mogelijk personen en instanties te taggen en door te linken in het bericht. Wist je dat er ook veel Facebook-groepen over verschillende onderwerpen zijn? Ga op zoek naar groepen die hetzelfde doel nastreven en deel jouw project hierin. Kijk daarnaast ook eens welke personen de berichten leuk vinden. Personen die het bericht hebben geliket, maar de pagina nog niet leuk vinden, zijn hier makkelijk uit te nodigen waarbij zij alleen op de uitnodiging in hoeven te gaan.
 
Ook kunnen ondernemers zich verdiepen in bedrijven die gerelateerd zijn aan het doel en deze benaderen voor hulp. In veel gevallen kan het steunen van een crowdfunding campagne een positief effect hebben op het imago en kunnen zij zorgen voor een enorme boost in bereik. Ten slotte is het ook nog een optie om via advertenties het bereik van de berichten te vergroten. Facebookadvertenties zijn bijvoorbeeld een goede tool om personen gericht aan te spreken op basis van demografische gegevens en interesses. 

Analyseer en scherp aan

Blijf de social mediakanalen analyseren. Door de statistieken te bekijken, kan gemakkelijk inzicht worden verkregen in welke posts het meest effectief waren en welke tijdstippen en dagen werken voor jouw volgers. Gebruik dit om telkens de strategie aan te scherpen en het meeste uit de social mediacampagne te halen.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie