Zo moedig je de creativiteit van je werknemers aan

Zo moedig je de creativiteit van je werknemers aan

Redactie Baaz
Creativiteit op de werkvloer is niet alleen goed voor je bedrijf vanwege de voor de hand liggende redenen, je krijgt er ook gelukkigere, productievere en tevreden werknemers voor terug. Zo moedig je de creativiteit van je werknemers aan.

Vertrouw je werknemers

Het is als ondernemer niet altijd even eenvoudig om de controle uit handen te geven, maar soms wel noodzakelijk. Als werknemers het gevoel hebben dat ze vertrouwen krijgen, zijn ze doorgaans een stuk creatiever. Een vertrouwelijke werkrelatie heeft sterk invloed op het algemene geluk van de werknemers en in welke mate zij bijdragen aan het team. Je toont bijvoorbeeld vertrouwen door een ‘creatieve tijd’ tijdens werkuren in te voeren, waarbij je werknemers aanmoedigt na te denken over innovaties.

Wees niet bang om te falen

De angst om te falen staat creativiteit in de weg. Bied je werknemers de vrijheid om iets te creëren aan, maar introduceer ook de mogelijkheid om te falen. Als jij benadrukt dat falen niet erg is, is er een grote kans dat ze dat juist niet doen. Streven naar absolute perfectie zorgt voor ongewenste druk en weerhoudt je team ervan iets bijzonders te bereiken.

Laat werknemers denken als ondernemers

Als jouw team alleen denkt vanuit hun eigen ‘box’ – die van werknemers – komen ze waarschijnlijk ook met beperktere ideeën. Het is jouw taak om de medewerkers als ondernemers te laten denken. Vraag iedereen in het bedrijf, ongeacht de functie, om te brainstormen over kwesties waar ze zich normaal gesproken niet mee bezighouden. Met een zover mogelijk uitgerekt denkproces en meerdere perspectieven komen de meest creatieve ideeën op tafel.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie