Zes redenen waarom het mkb niet genoeg profiteert van kennis
Mkb-ondernemers kunnen een belangrijke rol spelen in dit valorisatieproces, maar profiteren nog te weinig van de expertise van publieke kennisinstellingen (universiteiten en hogescholen) en het ingezette beleid.
Tekst: Ignace Karthaus
Mkb-ondernemers zijn de motor van de Nederlandse economie. Zij kunnen een belangrijke rol spelen in dit valorisatieproces, maar profiteren nog te weinig van de expertise van publieke kennisinstellingen (universiteiten en hogescholen) en het ingezette beleid.Waarom is dat?
1. Valorisatiebeleid gaat meestal uit van vermarkten via spin-offs van kennisinstellingen. Dat kan succesvol zijn, maar heeft vaak niets te maken met het bestaande mkb. Terwijl dit júist een interessante partij is om kennis in de praktijk te brengen. Overheden zouden dus beleid meer kunnen toespitsen op valorisatie voor het bestaand mkb.
2. Het mkb heeft een beperkte rol in (vroege fasen van) het bepalen van valorisatiebeleid. Het mkb moet dus eerder op de ‘radar’ komen van ambtenaren tijdens vroege fases van beleidsvorming.
3. Het mkb weet niet goed welke vragen zij kunnen laten onderzoeken door kennisinstellingen, en hoe dat werkt. Ondernemers hebben zelf genoeg kennis en ideeën, maar weten vaak niet goed hoe zij dit moeten vertalen in goede onderzoeksvragen om samen met kennisinstellingen te werken aan succesvolle concepten. Inzicht bij het mkb in het proces lost dit probleem op.
4. Op hun beurt hebben kennisinstellingen geen duidelijke werkwijze voor het beantwoorden van ondernemersvragen. Kennisinstellingen maken onderscheid tussen fundamenteel en toegepast onderzoek. Maar ook bij toegepast onderzoek weten zij vaak niet hoe zij het mkb beter kunnen betrekken.
5. Het mkb heeft weinig ervaring in samenwerken met kennisinstellingen. Veel van bovenstaande problemen ontstaan door een gebrek aan valorisatie-ervaring van het mkb. De oplossing is simpel: ga meer samenwerken!
6. Dit komt deels doordat kennisinstellingen focussen op het grootbedrijf. Veel onderzoeksinstellingen hebben daar al goede contacten door eerdere samenwerkingsverbanden en de ervaring van (R&D-afdelingen van) het grootbedrijf met valorisatie. Dat is op zich prima, maar het mkb krijgt daardoor te weinig kans om zelf ervaring op te doen met samenwerking. Zo blijft de kloof tussen kennisinstelling en mkb te groot.
Kennis paradox doorbreken
Kortom, de wereld van kennisinstellingen moet beter aansluiten bij de wereld van de mkb-ondernemer. Dat biedt kansen, want het mkb is innovatief en de wetenschap in Nederland hoort bij de wereldwijde top. Door obstakels als gebrek aan tijd, ervaring, kennis en kennissen wordt het potentieel van het mkb-bedrijfsleven niet optimaal benut en tot waarde gebracht in de markt.
Deze kennisparadox moet verdwijnen. Het mkb als motor van de Nederlandse economie kan een betere motor van valorisatie zijn. Syntens, met haar sterke netwerk in het mkb, kan hier een belangrijke rol in spelen.