'Werkgevers moeten elektrisch rijden meer gaan stimuleren'
Werkgevers moeten elektrische kilometers gaan vergoeden

'Werkgevers moeten elektrisch rijden meer gaan stimuleren'

Redactie Baaz
We kunnen veel meer uit plug-in hybrides en elektrische auto's halen dan we nu doen. Dat stelt onderzoeksinstituut CE Delft na onderzoek.

Er wordt te weinig elektrisch gereden, stelt onderzoeksinstituut CE Delft, terwijl veel mensen wél een plug-in hybride of elektrische auto met een range extender op de oprit hebben staan. Volgens de onderzoekers ontbreekt het aan een financiële prikkel om zoveel mogelijk kilometers elektrisch te rijden waardoor gebruikers nog te vaak voor een tankbeurt bij de benzinepomp kiezen.

Werkgevers en de overheid moeten die financiële prikkel gaan verzorgen. Op dit moment vergoeden werkgevers namelijk vaak wel de brandstofkosten en niet de kosten voor de elektriciteit. Gevolg is dat werknemers kiezen voor de goedkope weg en liever even langs de benzinepomp rijden.

Brandstofbudget

'Waar privé-eigenaren en ZZP-ers de brandstofrekening zelf betalen en dus gestimuleerd worden om zo veel mogelijk op te laden, is dit bij veel leaserijders niet het geval', bericht CE Delft. Volgens het onderzoeksrapport kunnen werkgevers autoregelingen opstellen waarin het brandstofbudget is afgestemd op het lage verbruik dat haalbaar is met dergelijke auto’s of waarin zelfs enkel de kosten van elektriciteit worden vergoed. Daarnaast kunnen werkgevers denken aan trainingen voor rij- en laadgedrag die voor de gewenste prikkel kunnen zorgen.

Overheid

CE Delft roept niet alleen werkgevers op tot actie, ook de overheid en lease-maatschappijen kunnen hun bijdrage leveren aan een toename van elektrisch gereden kilometers. Het Rijk kan dat doen door bijvoorbeeld 'de hoogte van de bijtelling te koppelen aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) mogen vergoeden van brandstofkosten.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie