Welkom op het Offline Eiland: Een telefoonvrij eiland boeit media en reizigers
Een offline natuurervaring, gericht op het bevorderen van mentaal welzijn, slaagde erin om de toegang tot het Finse eiland voor het hele zomerseizoen van 2023 uit te verkopen. Ondanks een klein budget kreeg de gedurfde campagne enorm veel media-aandacht met een opvallend creatief idee en een maatschappelijk relevante invalshoek.
In onze hectische moderne wereld klinkt vakantie op een eiland zonder telefoon voor velen van ons hemels. Het regionale toerismebureau van Kotka-Hamina besloot precies dat te doen: met hun creatieve bureau SEK riepen ze het Finse eiland Ulko-Tammio uit tot 's werelds eerste offline eiland in de zomer van 2023.
"We zijn allemaal min of meer verslaafd aan onze schermen. Apparaten, vastgelijmd aan onze handen, eisen een tol op ons welzijn. In deze wereld, waar zelfs vakanties 'Instagrammable' moeten zijn, bood het onbekende Finse eiland Ulko-Tammio een oplossing. We riepen het uit tot 'Het Offline Eiland', 's werelds eerste telefoonvrije toeristische bestemming, en overtuigden bezoekers om offline te gaan," zegt Mats Selin, projectmanager bij Visit Kotka-Hamina.
Tijd doorbrengen in de natuur is een essentiële manier om een digitale burn-out tegen te gaan, en de bewezen effecten op het welzijn staan centraal in het merk Visit Kotka-Hamina. Ulko-Tammio, een afgelegen, onbewoond eiland met ongerepte natuur, is een ideale locatie om deze mentale voordelen uit eerste hand te ervaren.
In het tijdperk van alomtegenwoordige sociale media en een 'pic-or-it-didn't-happen'-mentaliteit bieden reisbestemmingen vaak esthetisch aantrekkelijke, Instagram-waardige fotomomenten. Tegen deze achtergrond was het revolutionair voor Visit Kotka-Hamina om precies het tegenovergestelde te bieden: een plek waar bezoekers hun telefooncamera's en schermen zouden moeten verbergen, zodat ze volledig van de werkelijke ervaring kunnen genieten.
"De campagne was een geweldig succes, waarbij creativiteit werd gecombineerd met een belangrijke sociale boodschap. Een grote dank gaat uit naar onze klant, die de moed had om dit unieke idee samen met ons uit te voeren. Het is geweldig om te zien dat het verhaal van 's werelds eerste offline eiland verder gaat in de zomer van 2024," zegt Janne Malinen, Client Director bij SEK.
Van een reisonderbreking naar een recordaantal bezoeken
Het toerisme had een duikvlucht genomen vanwege de nabijheid van Rusland. Om de aantrekkingskracht van de regio en haar archipel als reisbestemming te vergroten, had het toerismebureau een creatief idee nodig met zeer beperkte middelen.
De campagnestrategie leunde zwaar op verdiende media en de kracht van zorgvuldig uitgekozen beïnvloeders - alleen gewapend met Polaroid-camera's om hun ervaringen te delen. De telefoonloze influencers zorgden voor een interessant verhaal en konden de doelgroep van Visit Kotka-Haminas bereiken zodra ze hun ervaringen na de reis deelden. Het concept werd ook verwerkt in de officiële bewegwijzering en schermhoezen voor bezoekers.
Telefoonverslaving tijdens het reizen bleek een aantrekkelijke invalshoek voor zowel Finse als internationale media. Prestigieuze internationale verkooppunten zoals Wall Street Journal, CNN, Bloomberg en CBS en Finse topmedia besteedden aandacht aan de campagne. Het mediabereik leverde meer dan 1.200 artikelen op in de media en een potentieel bereik van 3,4 miljard.
De media-aandacht leidde tot een tastbare groei van het aantal reizen: overnachtingen in de steden Kotka, Hamina en Loviisa groeiden met 8,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Veerboten naar het eiland Ulko-Tammio waren volledig uitverkocht voor de zomer van 2023 dankzij de wijdverspreide media-aandacht.