Webwinkelier kiest voor iDEAL

Redactie Baaz
De consument kan bij ongeveer driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDEAL betalen. Daarmee is iDEAL veruit de meest aangeboden betaalmogelijkheid bij Nederlandse webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Currence, eigenaar van iDEAL.
Andere, minder vaak aangeboden betaalmogelijkheden zijn overschrijving, creditcards en rembours. Webwinkels bieden gemiddeld 3,7 betaalmogelijkheden aan. Bijna de helft van de webwinkeliers ontmoedigt het gebruik van bepaalde betaalmiddelen door hiervoor kosten in rekening te brengen. Voor iDEAL wordt dit verhoudingsgewijs weinig gedaan, zo blijkt uit het onderzoek.
In totaal stuurt ongeveer tweederde van de webwinkels op het gebruik van de betaalmogelijkheden. Ontmoedigen komt het meest voor. Daarnaast heeft ruim een derde van de webwinkels de betaalmogelijkheid waar de voorkeur naar uitgaat reeds vooraf aangevinkt. Dit komt het meest voor bij iDEAL, gevolgd door overschrijving. Sommige webwinkels belonen het gewenste gebruik, door extraatjes aan te kondigen of door de verzendkosten te verminderen.
Als webwinkels kosten in rekening brengen, dan gebeurt dit in veruit de meeste gevallen voor betalingen onder rembours (85%), op afstand gevolgd door betalingen met creditcard (24%). Voor deze betaalmogelijkheden rekenen webwinkeliers de hoogste kosten: gemiddeld rond de 9,50. iDEAL is een van de betaalmiddelen waarvoor webwinkeliers het minst vaak kosten in rekening brengen.
iDEAL is in oktober 2005 gentroduceerd en is eigendom van Currence, tevens eigenaar van PIN, Chipknip, Acceptgiro en Incasso/Machtigen. Alle negen miljoen consumenten die toegang hebben tot internetbankieren bij de deelnemende banken kunnen direct gebruik maken van iDEAL. Registratie, bestanden downloaden of een account aanmaken is niet nodig.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie